Smart hem iFokus

Smart hem

Etiketterbesparingarenergisolenergieffektiviseringel-bolagenergilagringel-förbrukningbatterier-laddareel-fordonelprishembatteri
Läst 67 ggr
johan
2026-01-05 14:14
2

1 år med hembatteri

2025 var första hela året som jag haft hembatteri. Jag har haft solceller sedan 2018 och elbil sedan 2019.

Jag är faktiskt förvånad över hur väl batteriet fungerat och hur positivt det påverkat ekonomin för elräkningen.

Under 2025 har det enbart varit i januari och februari som jag betalt för el. Övriga månader har kombinationen solceller, batteri och frekvensersättning genererat mer pengar, än elen kostat.

För lite mer än ett år sedan skaffade vi även en till elbil, och för ca 18 månader sedan byggde jag om ett förråd till kontor och i det är det eldriven golvvärme.

Så 2025 har vi ökat förbrukningen av el med 40-50 % jämfört med tidigare år. Ändå är kostnaden för el 2025 1/3 av vad den var 2023 och 2024.

Jag har fortfarande en bit över 2000 kr kvar av intjänad såld el, så jag är rätt säker på att det kommer täcka kostnaden för januari 2026, och kanske även februari. Om det täcker även februari, så skulle det innebära 12 månader med elräkningar på 0 kr.

Snittpris 2025: 11,4 öre/kWh
Snittpris laddning av elbil: 29,1 öre/kWh

Avgiften från nätägaren kvarstår givetvis.

Mvh // Johan

Sindri
2026-01-05 14:44
0

Det låter hoppfullt och grattis till dig.
Har jag fattat rätt att i ett hembatteri kan man lagra el från solpaneler. En invändningarna mot solceller var väl förut att man inte kunde lagra elen.
Vad är frekvensersättning?
Jag kan inte ha solceller på mitt nuvarande hus, men söker efter nytt boende. Jag kommer att lägga ner en del på att bli lite oberoende av eldistributionen, inte främst av ekonomiska skäl, utan mer för att klara elavbrott. Vedpis och kaminer är ett stort önskemål, även om jag vet att det inte alltid går att sätta in i befintliga hus.
Klarar dina solpaneler att driva en värmepump även när de är riktigt kallt ute? Kan ni använda hushållsmaskiner utan att behöva tänka på effektuttag?

johan
2026-01-05 21:45
0

Batteriet fyller egentligen två syften.

Det ena är att det kan lagra energi från solcellerna, så att man kan använda solen även på natten, så att säga.

Det andra är handel. Batteriet kan laddas när elen är som billigast, och användas eller säljas när elpriset är dyrt.

Frekvenshandel innebär att man stöttar elnätet när det behöver hjälp. Om det finns ett överskott av el, t ex om det låser mer än elnätet gör av med, så kan batteriet och bilen laddas och därmed hjälpa elnätet genom att förbrukar mer. På samma sätt kan man vid underskott av el i elnätet, låta elbolaget använda el från mitt batteri eller pausa laddning av bilen.

För detta får man ersättning från elbolaget. Hur mycket varierar, men det har varit tillräckligt för att jag från mars till oktober fick betalt för att laddning av min bil, bara tack vare att Tibber (elbolaget) får starta och stoppa min laddning.

Solceller är i princip helt meningslöst på vintern. Det är för få soltimmar för att ge något. Och när det är snö så är det i princip 0. November till mitten av februari ger solcellerna knappt något alls.

Mitt batteri eller solceller fungerar inte alls när det är strömavbrott. Ironiskt jag vet. Men för det behöver man något som kallas ö-drift, vilket fortfarande är dyrt.

Det kommer allt mer produkter för det.

Mvh // Johan

Sindri
2026-01-06 01:18
0

Jag vet att mycket på FB är bluff, men hoppas detta är sant för de där var inte alls så fula.
https://www.facebook.com/share/r/14SyuNJUtFV/
Och blåst har det ju gjort rejält i vinter.

johan
2026-01-06 01:26
0

#3: Jag har inte Facebook, och det krävs att man loggar in för att se innehållet.

Vad handlar det om?

Mvh // Johan

Sindri
2026-01-06 07:20
0

https://dospel.com/en/our-offer/wind-turbine-power-generator-dragon/
Lite märklig hemsida, men det finns bild på turbinerna längre ner.

johan
2026-01-06 12:53
0

Dom är på riktigt och har en chans att fungera där traditionell vindkraft inte gör det, t ex i stadsmiljöer.

Men jag vet inte om det finns i storskalig produktion. Och jag tvivlar på att skulle vilja ha det på taket i praktiken. Vibrationer och surr som fortplantar sig i huset.

Men på hyreshus och kontor tror jag det kan vara en intressant idé.

Tittade faktiskt på ett litet vindkraftverk som producerar runt 300-400 W effekt. Tänkte som komplement till solceller och att det kanske skulle fungera på vintern i ett fritidshus som förbrukar el året om, men väldigt lite när vi inte är där. 300-400 W skulle möjligen täcka det behovet.

Men när jag började mäta hur mycket det blåste och från vilket håll vinden oftast kom, blev verkligheten tyvärr tråkigare än vad det teoretiskt skulle kunna ge.

Mvh // Johan

Sindri
2026-01-06 13:36
0

Just det - det där med ljud. Tänkte inte på det! Annars tycker jag inte de var så fula.

johan
2026-01-06 20:36
0

#7: Håller med. Dom är intressant!

Jag älskar tanken att varje byggnad i princip kan producera sin egen energi. Men en annan stor fördel med detta är att det knappt krävs någon stor central infrastruktur, så det är perfekt för isolerade områden, t ex fattigare delar av världen som kan ha små lokala energinät med solceller och batterier, eller lite vindkraft om det funkar i miljön.

Tillgång till elektricitet har i princip alltid varit vägen ut ur fattigdom.

Det finns inget land som ökat välstånd, utan att samtidigt öka tillgången till elektricitet.

Mvh // Johan