Smart hem iFokus

Smart hem

Etikettertips-förslagklimatgör-det-själv
Läst 216 ggr
Niklas
2022-12-03 14:18
4

Så här byggde jag en värmeförflyttare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nyligen skrev jag att jag har byggt en värmeförflyttare för att jämna ut temperaturen mellan våningsplanen i huset. Här ska jag beskriva hur jag gjorde och vilka delar jag använde.

Innan jag startade ritade jag en skiss för att planera vad jag behövde för delar och vilka dimensioner. Slutresultatet blev inte exakt så men det var bra med något att utgå ifrån.

IMG_1184.jpeg

Tjockleken på golvet/taket räknade jag fram genom att mäta vid trappan som ligger i en annan del av huset. Jag fick tjockleken till ungefär 27 centimeter. Det visade sig vara närmare 40 när jag mätte efter att ha borrat hål.

1. Välj plats för värmeförflyttaren

Enligt Airmove bör värmeförflyttaren sitta i samma rum som värmekällan, men så långt ifrån den som möjligt. De säger att det ger bäst skjuts på varmluften som ska flyttas.

Luftförflyttaren bör också sitta i golv och tak mellan rummet där värmekällan finns och rummet där du vill ha värmen (kylan) utjämnad.

Av olika anledningar Passade det inte att sätta den långt ifrån värmekällan hos oss. Jag ville ha den nära en vägg och inte där man vistas ofta (för att undvika att någon sitter i kallraset). Det slutade med att den är placerad ungefär två decimeter från luftvärmepumpen. 🙂

Ytterligare en viktig sak, är att det är fritt luftflöde mellan rummen där värmen ska utjämnas. Inga stängda dörrar eller liknande, med andra ord.

När du har valt en plats bör du kontrollera att den är lämplig att göra hålet på. Det ska inte vara några rör, elledningar eller reglar där du borrar hålet. Det finns detektorer att köpa eller hyra om man vill. Det gjorde inte jag.

I stället borrade jag ett litet hål i golvet. Jag använde en 8-millimeters träborr och borrade igenom parkettgolvet och trägolvet under, men inte längre.

IMG_1775.jpeg

Sen tog jag en avklippt och böjd bit av en stålgalge (en sån man får sina kostymer på från kemtvätten) och stack ner den i hålet. Med den kunde jag känna åt sidorna att det inte verkade vara något annat än isolering där.

2. Borra hålet

När jag var övertygad om att inte stöta på några obehagliga överraskningar borrade jag vidare med den smala borren hela vägen genom golvet, bjälklaget och taket i våningen under. Om du vill att värmeförflyttaren ska sitta lodrätt mellan våningarna är det viktigt att borra hålet helt rakt. 🙂 Borra hellre ett till hål, om det första hamnar snett, än hoppas att det ska bli okej ändå.

Det smala genomgående hålet är viktigt eftersom det fungerar som guide när du sågar det stora hålet.

IMG_1781.jpeg

För det stora hålet använde jag en 125-millimeters hålsåg. Centrumborren i hålsågen satte jag i det lilla guide-hålet. Sen sågade jag ett lager i taget och kontrollerade för varje att det såg rakt och runt ut, samt att det fortfarande inte satt några hinder i vägen för nästa bit.

IMG_1784.jpeg

Det kan bli mycket varmt av både borren och hålsågen när man använder dem. Jag pausade ofta för att undvika brand.

IMG_1786.jpeg

När hålet hela vägen mellan våningarna var klart hade jag borrat igenom många olika lager. Uppifrån och ner var det parkettgolv, dämpande skumplast, tjockt trägolv, isolering av spån, papp, ytterligare ett tunt trälager, takskivor av gips och ytterligare ett lager av gipsskivor.

3. Installera luftröret

Jag funderade mycket över vad jag skulle använda för rör. Det finns diverse plaströr, men jag valde till slut ett vanligt spiralrör av galvaniserad plåt. Det är hållbart, ganska lätt att arbeta med och billigt.

IMG_1790.jpeg

Eftersom rören säljs i fasta längder måste man kapa dem i rätt längd själv. Jag tryckte ner det i hålet så att det slutade precis vid kanten av taket på nedervåningen. Sen ritade jag ett streck runt röret i kant med golvet på övervåningen. Det var platsen där det behövde kapas.

IMG_1797.jpeg

Det går att kapa spiralrör med exempelvis bågfil och plåtsax, men jag använde vinkelslip eftersom jag råkade ha en. Det är ingen katastrof om snittet blir lite snett eller fult. Så länge som röret inte är för långt kommer det ändå inte att synas.

IMG_1803.jpeg

Mitt rör passade väldigt exakt i hålet. Därför brydde jag mig inte om att fästa det på något annat sätt.

4. Montera luftfläkten

Fläktar finns det mycket att säga om. Det ska jag försöka undvika. Vill du göra det enkelt för dig köper du en färdig lösning, som Airmove 2.0. Det var den jag använde som inspiration för min egen lösning.

Mina krav på fläkten var:

• Fläkten ska vara så tyst som möjligt. Helst ohörbar för människor.

• Fläkten måste flytta tillräckligt mycket luft. Jag ville att den skulle klara att byta ut all luft i rummet flera gånger varje timme.

• Fläkten ska vara billig i drift. En fläkt som konstant är igång får inte dra mycket ström.

• Fläkten ska vara driftsäker. Den ska stå på dygnet runt, året runt, i tiotals år.

• Slutligen måste fläkten vara lagom stor för hålet.

För några år sen gjorde jag en riktigt bra inomhusfläkt för varma sommarnätter (eller dagar) av en chassifläkt för stationära datorer. Tyst, effektiv och billig. Det blev mitt val även den här gången. Jag jämförde mängder av olika märken och modeller innan jag fastnade för 140 millimeter Be Quiet! Silent Wings Pro 4 PWM. Den uppfyllde alla mina krav. Dessutom är den omställbar mellan tre olika hastigheter med ett inbyggt reglage.

IMG_1805.jpeg

Här är några fakta från specifikationen för fläkten:

Benämning Angivet värde
Ljudnivå på högsta effekt: 36,8 dB
Ljudnivå på lägsta effekt: ohörbar för människor
Maximalt luftflöde: 165,5 ㎥/h
Spänning: 7 - 13,2 volt
Strömförbrukning: 0,5 Ampere
Effekt: 6 Watt
Livstid: upp till 300 000 timmar
Garanti: 5 år

300.000 timmars livstid motsvarar över 30 år av konstant drift.

Om fläkten går på full effekt motsvarar 6 Watt drygt 50 kwh per år. Med ett pris på 2 kronor per kwh blir det omkring 100 kronor per år i driftkostnad.

Rummet fläkten sitter i är cirka 20 ㎡. Det blir mindre än 50 ㎥ luft med möbler borträknade. Fläkten kan på full effekt byta ut luften minst tre gånger på en timme.

Fläkten är 140 mm i diameter och hålet är 125 mm. Jag kunde ha valt en 120 mm fläkt också, men de mindre fläktarna låter mer och behöver jobba hårdare för att flytta lika mycket luft.

För att minska risken att vibrationer fortplantar sig i golvet satte jag en silikonpackning mellan fläkten och golvet. Eller jag skar ut en silikonpackning av ett silikonlock jag hittade billigt på IKEA. 🙂

Fläkten levereras med flera olika utbytbara fästen. De har gummipackningar runt skruvhålen, vilket gör att minimalt med ljud förflyttas från fläkten via skruvarna till golvet.

IMG_1818.jpeg

Fläkten tål en hel del damm. Jag valde att ändå sätta ett fläktgaller ovanpå för att fånga det mesta och underlätta dammsugning. Den sitter ju på golvet och kommer antagligen att svartjobba som centraldammsugare.

Skruvarna jag fäste fläkten med är 45 mm långa galvaniserade träskruvar med Torx-spår och de sitter i dekorbrickor/möbelbrickor för att det ska se lite prydligare ut. Jag kommer att måla skruvhuvudena med svart nagellack så egentligen spelar det ingen roll.

Till fläkten använder jag en vanlig strömadapter på 12 volt som jag köpte på Kjell & Co för under 200 kronor.

5. Vad som återstår

I taket där röret kommer ut ska jag sätta ett fläktgaller. Jag har provat några sorter men blev inte nöjd, så jag letar vidare.

Över fläkten på golvet vill jag sätta någon sorts skydd. Jag funderar över olika lösningar. Bland annat modifierade durkslag i rostfritt stål eller den rostfria kåpan till ett friskluftsintag för båtar. Syftet med det är att göra fläkten okänslig för ovarsam dammsugning.

Vad kostade alla delarna till värmeförflyttaren?

Den sammanlagda kostnaden för materialet till värmeförflyttaren är runt 800 kronor. Här är en lista med ungefär det jag använde:

» be quiet! SILENT WINGS PRO 4 / 140mm / PWM - Kylning - Webhallen.com á 399 kronor

» Fläktfilter i aluminium - Fläkttillbehör | Kjell.com á 89 kronor

» IKEA 365+ Lock, fyrkantigt, silikon - IKEA á 35 kronor

» Spiralrör 125X1000Mm - K-Rauta á 139 kronor

» Switchad nätadapter 12 V (DC) 12 W - Fast utspänning | Kjell.com á 180 kronor

Ställ gärna frågor eller berätta om du har gjort någon liknande lösning! 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Airmove 2.0. Värmeförflyttare i tvåplanshus. Luftförflyttare och värmeflyttare
  • Redigerat 2022-12-05 15:09 av Niklas
Icerman
2022-12-05 14:27
1

Snyggt!!

Jag gjorde faktiskt inte så annorlunda i helgen då även jag installerade en egengjord airmover från vardagsrum där kaminen är upp till övervåningen. Använde dock ett 125 mm plaströr samt en 120 mm papstfläkt som jag hade liggandes. Inser att det är lite för lite drag i fläkten och kikar på din fläkt. Har kopplat uttaget till fläkten till en termometer i vardagsrummet så den slår på och av vid en viss temperatur pga eldandet i kaminen.

Nu har jag ju det här med en frånluftsfläkt som går i tillbygget. Tänkte jag skulle testa att flytta varm luft nerifrån och upp och ha på befintlig frånluftsfläkt samt att flytta kall luft uppifrån och ner och då stänga av frånluftsfläkt.

Du använde ingen adapter 125-150 mm enl skiss?
140 mm fläkten blir aningen större än 125 mm röret men det kanske inte är ett problem.

Får du problem med fläktljud ur röret på undervåningen när du kör fläkten för fullt?

Niklas
2022-12-05 15:06
1

#1: Vad spännande. 👍🏻 🙂

Jag köpte en plast-adapter från Fresh men bestämde mig för att den inte skulle tillföra särskilt mycket samtidigt som den krävde ett större hål i golvet. Visserligen hade jag kunnat sänka ner hela fläkten i golvet då, men där fläkten sitter behövs inte golvytan till något annat i alla fall.

Skillnaden mellan 140 och 125 mm är så liten att jag inte märker något ökat ljud. Det är där adaptern skulle ha suttit som jag satte silikonpackningen.

På ner-sidan man kan höra lite ljud från fläkten på full hastighet. Det är dels ingen störande frekvens att sova med och dels sitter utblåset bredvid luftvärmepumpen som ändå ger ifrån sig mer ljud.

Ska du vända fläktriktningen för att växla mellan utblås och insug till rummet med kaminen eller använder du två fläktar?

Icerman
2022-12-05 15:27
0

#2: Jag tänkte i utvärderingssyfte vända på fläkten för att se om jag skall flytta varm luft upp eller kall luft ner. Svårare att flytta varm luft vad jag har förstått.

Niklas
2022-12-05 15:45
0

#3: Enligt vad jag fick fram är det att skicka kall luft ner som är den mest effektiva lösningen.

Skickar du upp varm luft får du inte fart på luftflödet mellan våningarna på samma sätt. Det var vad Airmove svarade när jag diskuterade det med dem.

Niklas
2022-12-28 14:16
1

Förra veckan, efter en kall och väldigt dyr period, installerade jag ytterligare en fläkt. Den här gången satte jag fläkten på nedervåningen, så att den blåser varm luft nerifrån och upp till vardagsrummet.

Bifogad graf visar utomhustemperatur och elförbrukning före och efter installationen. Cirklarna visar två perioder då utomhustemperaturen var ungefär lika hög. Möjligen kan man också se en minskning av elförbrukningen efter installationen.

Niklas
2023-02-14 14:29
0

Den här bilden tycker jag är rolig. Omkring klockan tolv höjde jag farten på den värmeförflyttare som skickar luft från den varmare nedervåningen till den kallare övervåningen. Ganska anmärkningsvärd effekt vill jag påstå. 😃

johan
2023-02-14 16:12
1

#6: Oj, det var rejält.

Kan du styra hastighet på fläkten via t ex Home Assistant? Tänker om du skulle kunna gör att fläkten ökar hastigheten ökar om skillnaden i temperatur överstiger ett visst tröskelvärde och sänka hastigheten när temperaturen är likvärdig?

Mvh // Johan

Niklas
2023-02-15 12:50
0

Jag planerar att styra fläkten med Home Assistant. För det behöver jag en Raspberry Pi Pico W. Den kan man nämligen använda som PWM-styrning (Pulse Width Modulation) till fläkten.

Problemet just nu är att det råder stor brist på de flesta modeller av Raspberry Pi så jag väntar på att de ska bli tillgängliga igen. 🙂

» Raspberry Pi Pico PWM Guide & LED Brightness Control Example

This article will guide you to control the brightness of an LED using Pulse Width Modulation(PWM) in Raspberry Pi Pico. A potentiometer will be used to dim an LED. We will use the ADC and PWM features in Raspberry Pi Pico.
Niklas
2023-11-22 09:40
0

För inte länge sen gjorde jag ännu ett hål mellan våningarna och installerade en tredje fläkt. Den här gången köpte jag en Noctua NF-A14 5V PWM 140 mm. Till skillnad från de tidigare går den här på 5 volt och kan anslutas till ett USB-uttag.

Den här fläkten flyttar varm luft från nedervåningen upp till köket.

• Redigerat 2023-11-22 09:40 av Niklas
Fredtime
2023-12-14 20:50
1

#0: Är på gång att bygga en värmeförflyttare med inspiration av din lösning. Jag har köpt samma fläkt och har en fråga om strömförsörjningen. Adaptern du har länkat har en DC koppling men fläkten har en 4-pin PWM. Hur löste du det?

Niklas
2023-12-19 15:45
0

#10: Kul! :)

Jag klippte av DC-kontakten på laddarsladden och lödde dit en av de kontakter (med sladdstump) som jag tror följde med fläkten.

Niklas
2023-12-19 15:55
0

Jag kom på att du behöver veta ordningen på ledarna i PWM-kontakter också. Se bifogad bild från Noctuas hemsida.

» Noctua PWM specifications white paper

Niklas
2023-12-19 16:04
0

Och om du inte fick med någon lös förlängningskabel med PWM-kontakter går det att köpa lösa:

» Akasa förlängningskabel för 4-pins PWM-fläktar 0,3m (Svart) - Kylning | Webhallen

slipperyflax
2024-01-02 15:22
0

#6: Mycket intressant! Hur sitter fläktarna placerade i förhållande till varandra, och körde du både nerluft och uppluft då du fick det här resultatet?

Pyttelite
2024-01-02 15:38
0

Vad händer med brandskydd om/när man tar upp hål i tak/golv?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Niklas
2024-01-02 16:40
0

#14: Det är mellan tre och fyra meter från fläkten som blåser ner kalluft till de två som blåser upp varmluft. Det resultatet var med en fläkt i varje riktning.

Niklas
2024-01-02 16:41
0

#15: Det är nog inte så enkelt att svara generellt på den frågan.

Niklas
2024-11-14 15:34
0

För den som bryr sig om sånt finns nu Be Quiet! Silent Wings Pro 4 PWM i vitt också. 🙂

Motljus
2025-10-10 13:12
0

Grymt nyfiken på hur det gått.
Kunde själv inte hejda mig då jag såg tråden och införskaffade ett par Noctua NF-A20 5V PWM 200mm, då de kom med USB-kontakt färdiga och 200mm torde innebära ännu större och därmed även tystare flöde.
Rekommenderar du fortfarande två genomdragningar? En för att flytta ned och en upp i var sin ände av huset?
Funderar även på hur stor skillnad det är att fästa fläkten i taket i källaren istället pga rent estetiska och praktiska skäl. Blir det samma effekt?
Får borra genom betonggolv så just den biten blir bökigare och dyrare, då vi troligtvis behöver anlita hantverkare för det, men i övrigt borde det ju vara samma princip för att öka cirkulationen med ett självdrag som inte cirkulerar som det gjorde när det tidigare fanns en kamin och vedpanna.