Smart hem iFokus

Smart hem

Etiketter: klimatuppvärmningluftkonditioneringkylning
Läst 82 ggr
Niklas
1

Jag byggde en egen värmeförflyttare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En värme-/luftförflyttare har till uppgift att flytta luft från ett rum till ett annat. Syftet är att sätta fart på luften så att klimatet, framför allt temperaturen, blir jämnare. Det gör också att värmekällor och kylare blir effektivare.

Vi lät nyligen installera en luftvärmepump på nedervåningen i huset. Den har tillräcklig kapacitet för att värma upp hela huset om det skulle behövas. Problemet är att luft inte flyttar på sig särskilt mycket av sig själv. Varm luft stiger uppåt, men det är inte mycket mer än så. En luftförflyttare ska råda bot på det.

Ovanför lekrummet (med luftvärmepumpen) ligger vardagsrummet. Det har många fönster (2-glas) och bara två vattenradiatorer så det är ofta svalt där under vinterhalvåret. Genom att sätta en värmeförflyttare i golvet/taket mellan vardagsrummet och lekrummet, hoppas jag få fart på luften mellan våningarna.

Lekrummet har sin dörröppning mot en korridor som leder till trappan upp till hallen som ligger bredvid vardagsrummet. Det finns inga dörrar, så luften kan flöda fritt om det är hål i vardagsrumsgolvet. Det är det nu. 🙂 I hålet, som sitter nedanför ett elementlöst fönster, finns en fläkt som blåser ner kall luft från vardagsrumsgolvet. Hålet kommer ut i taket bredvid luftvärmepumpen.

Om fysikens lagar stämmer, kommer den kalla luft som försvinner från vardagsrummet att ersättas på det sätt som är enklast. Det är förhoppningsvis framför allt den varma luften på nedervåningen eftersom det bildas ett övertryck där med hjälp av fläkten och varm luft stiger uppåt.

Meningen är att fläkten ska vara igång dygnet runt, året runt, år efter år. På vintern flyttar den kalluft och på sommaren flyttar den varm luft. När vi eldar i kaminen i vardagsrummet kommer fläkten att skicka ner varm luft till nedervåningen. När värmepumpen känner det ska den minska sin värmeeffekt och spara energi.

Vi får se på sikt hur det fungerar. 😃

Har du någon luftförflyttare?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

• Redigerat 2022-11-15 11:54 av Niklas
Maria
0

Tror du det funkar även i enplanshus?

/Maria

Niklas
0

Ja, om det är ett hus med självdrag.

Har ni ojämn temperatur?

Maria
0

#2 Det är mest när vi eldar. Vårt hus är litet. 85 kvadrat. Det är L-format och svårt att få "runt" värmen.

/Maria

Niklas
1

Så är det typiskt om man inte gör något åt det.

Icerman
1

Jag går i liknande tankar. Har en kamin på undervåning som jag gärna eldar i och det är svårt att få upp värmen på övervåning. Har du lite tips på rör och sånt som du använt. Har en 120 mm papstfläkt liggandes som skulle kunna återanvändas för ändamålet.
Kikat på Airmove 2.0, ser ju bra ut men väldigt okomplicerad.

Skall tilläggas att vi byggde till 2015 och satte då in en fläkt som drar ut luft från tillbyggt badrum samt tvättstuga. Dvs vi har ett undertryck i huset. Innan tillbygget hade vi enbart självdrag.

Funderar på om man skulle dra ner hastigheten på fläkten eller rent av stänga av för att få bättre cirkulation på värmen invändigt. Aktuellt bara på vintern som jag ser det för att sprida värme.

Niklas
0

#5: Jag ska skriva vilka delar jag använde och hur jag gjorde i ett eget inlägg.

Med undertryck är jag dock inte säker på att det går. Jag tror att jag läste något om det på Airmoves hemsida.

Går den fläkt ni har inifrån och ut?

Icerman
1

Ja fläkten sitter på taket och suger ut luft ur tillbyggt badrum och tvättstuga.
Det kan man ju förstå att med undertryck i huset vill ny luft in genom ventiler. Genom luftförflyttaren får man då inte samma effekt genom att luften vill dras mot utsugsventiler.

• Redigerat 2022-12-02 14:51 av Icerman
Icerman
1

#7: Har ju en bergvärmepump till vv och (radiatorer/golv) som primär värmekälla. Denna kopplad till en Ngenic Tune. Stödeldar i kaminen ibland på dagen samt kvällen. Tänkte man kanske kunde stänga av frånluftfläkten just vid eldning i kamin och låta en hemmabyggd airmove cirkulera luften.

Niklas
0

#8: Du borde kunna använda exempelvis en Home Assistant som startar luftförflyttaren när temperaturen i rummet med kaminen är högre och samtidigt stänga av frånluftsfläkten.

Här är beskrivning av värmeförflyttaren och de delar jag använde:

» Så här byggde jag en värmeförflyttare

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Niklas
0

#8: Är du nöjd med Ngenic Tune?

Icerman
1

#10: Jag tycker hittills att den har fungerat bra och ser att den försöker styra timmarna till natten. Nu har det ju inte varit så kallt i Göteborgsområdet än och det först nu det är runt nollan. Jag har även styrt varmvattenladdning till natten med ett parallellkopplat motstånd. detta gör att bergvärmepumpen går för fullt på natten för att både värma vatten och hus. Då den prioriterar varmvatten är jag rädd för att den inte skall orka värma huset när det blir kallare.

Niklas
0

#11: Att värma vatten på natten har jag tänkt mycket på. Hur löste du det med ett motstånd? Har värmepumpen något gränssnitt du kan ansluta till?

Icerman
1

Värmepumpen har en temperaturgivare instucken i manteln på varmvattenberedaren. I pumpen ställer man vid vilken temperatur den skall ladda och vid vilken temperatur den skall stopp laddningen.

Mätte upp resistansen i den befintliga NTC termistorn, tror det var 3 kOhm. Köpte 2 st 2.2 kOhm NTC termistorer och parallellkopplade dessa, tänkte först bara använda en och köpte en i reserv men det blev att jag använde båda två för att säkert veta att den inte startar på dagen. Kopplat den via en shelly1 som styrs via wifi, slår på på morgonen och av på kvällen, pumpen tror då att vattnet är 40 grader varmare än det är. Har faktiskt fungerat riktigt bra. Dock med tonårstjejer och ibland en duschande fru på kvällen så har pumpen att jobba med på natten för att få upp tempen.