Smart hem iFokus

Smart hem

Läst 139 ggr
johan
2025-03-31 13:13
2

När supernörden tröttnar på tekniken

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker generellt att det är både roligt och användbart att fler och fler saker blir uppkopplade. Det gäller speciellt om man kan så information om energi-förbrukning.

Men det finns gränser för när det bara blir korkat och istället ett hinder för något som skulle vara enkelt.

Den här videon är ett praktexempel på det. Att behöva en app, skapa konto, ansluta diskmaskin till internet, för att aktivera vissa diskprogram. Inte ens supernörden som jag kan se värdet i det.

På mina köksprylar vill jag ha fysiska knappar och vred. Dom får gärna vara uppkopplade för att t ex berätta hur långt det är kvar, elförbrukning, temperatur i kyl och frys, eller kötttermometer som jag kan se på håll.

Men låt mig också kontrollera allt på maskinen utan krångel.

Mvh // Johan

Niklas
2025-03-31 13:43
1

Vår Siemens diskmaskin har just det där. Jag har startat diskmaskinen en gång med appen. Det var helt meningslöst och massor av steg för att komma igång.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Maleficum
2025-03-31 14:25
0

Jag har haft lite planer på att skaffa ny diskmaskin (min var gammal redan när jag flytta in för 15 år sen) men efter att ha sett det där så tror jag jag håller ut tills min helt pajar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

johan
2025-03-31 14:25
0

#1: Ja, enda poängen jag kan se är att få reda på hur långt det är kvar, notis när den är klar och mäta energi.

Men förutom att vet hur långt det är kvar, så har jag löst det andra med en vanlig smart plugg som mäter energi. När snittenergin senaste minutrarna är nära noll så är den klar och skicka en notis.

Har gjort liknande för tvättmaskin och torktumlare.

För kyl & frys, hade jag gärna fått notiser om temperaturen ökar misstänksamt, t ex om dörren står lite öppen. Ganska ofta så kan larmen inte fatta att dörren är öppen om den liksom är stängd, men inte helt.

Mvh // Johan

Niklas
2025-04-01 14:53
0

Vi kör ofta diskmaskin på nätterna och det tar tre och en halv timme. Den behöver inte berätta det. 😃

[Undertaker]
2025-04-01 15:27
2

#2: Kan rekommendera V-Zug. Maskinerna må vara dyra men de är tillförlitliga samt har en app för data men man måste inte använda appen, man kan utan problem enbart använda knapparna. Appen är inte heller något den förutsätter för att starta upp maskinen.

Maleficum
2025-04-01 22:23
0

#5: Tack för tipset! Ska kika på dem.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

snowy00
2025-04-02 09:03
0

Ja, ibland blir dessa "smart-funktioner" både meningslösa, och korkade. Gör det användandet bara krångligt, är det ju ingen mening.

Min tvättmaskin säger till mig på mobilen när tvätten är klar. Är användbart om jag exempelvis ser på TV och vill ha koll på hur långt det är kvar på tvätten. Sen kan man ladda ned extra tvättprogram som antagligen inte skulle finnas om tvättmaskinen inte var "smart".

Även kan man se på appen när det är dags att köra rengöringsprogrammet, och även diagnostisera tvättmaskinen efter fel (hur bra just denna funktion funkar i praktiken vet jag inte).

Dessa smart-funktioner hade jag lätt klarat mig utan, men samtidigt är de användbara när de nu finns där, och inget som är i vägen för användningen av tvättmaskinen.

Dumt blir det ju, om apparaten har "smart"-funktioner bara för att, det är på modet att ha dem…

johan
2025-04-02 09:33
0

#7: Att få bättre information om fel än bara "Felkod 37" hade varit väldigt användbart.

Jag hade gärna sett lite statistik över hur hur mycket man tvättar, hur många liter vatten har man använt, hur mycket energi man använt. Det skulle kunna användas för att tipsa om hur man kan tvätta mer effektivt. Jag tror många missat att tvättmedel och tvättmaskiner har blivit mycket bättre senaste åren och att man fortfarande tror att man måste tvätta varmare än man faktiskt behöver.

Det finns utrymme för smarta funktioner och att en app kan tillföra ett värde. Men att tvingas ansluta maskinen till internet och använda appar för helt grundläggande funktioner blir jag bara irriterad på.

Mvh // Johan

Niklas
2025-04-02 14:11
0

När tvätten är klar talar vår tvättmaskin om hur mycket energi den tycker sig ha sparat på att använda ”AI” för att styra detaljerna i tvättprogrammet. Jag har lite svårt att relatera till det, men jag har inte satt mig in i hur det fungerar heller.

En bra grej är att den använder kallare vatten än alla våra tidigare tvättmaskiner. Det är nästan alltid 30 eller 40 grader om vi inte väljer het ångtvätt för exempelvis underkläder. Jag har inte märkt att kläderna blir mindre rena än tidigare, då 60 grader var vår standardtemperatur och endast ylle och liknande fick 30 grader.

johan
2025-04-02 14:28
0

#9: Precis. Jag tror många av gammal vana väljer utifrån vad plaggen som max klarar av, snarare än vad som faktiskt behövs.

När både Naturvårdsverket, tvättmedelstillverkarna och tvättmaskinstillverkarna säger samma sak, så kanske man skulle lita mer på det än att man gör som man alltid gjort.

Mvh // Johan

Niklas
2025-04-02 14:34
0

Dessutom, vilket jag verkligen uppskattar, har den automatisk dosering av tvätt- och sköljmedel. Vi gör av med märkbart mycket mindre nu och slipper hålla på och dosera för hand vid varenda tvätt.

johan
2025-04-02 14:46
0

#11: Ja det ska jag garantera ha nästa gång vi behöver byta.

Mvh // Johan

snowy00
2025-04-03 09:33
0

#11:

Ja, den funktionen har jag sett på andra tvättmaskiner än min. Det är något jag tänkt vore smidigt på flera sätt att ha.

johan
2025-04-03 09:49
0

Skulle vilja ha auto-doseringen för diskmaskinen också.

Mvh // Johan