Smart hem iFokus

Smart hem

Etiketterbesparingarenergisolenergieffektiviseringel-bolagel-förbrukningenergilagringbatterier-laddareelpris
Läst 27 ggr
johan
2024-12-12 18:19
3

Tibber Homevolt hembatteri

I veckan blev mitt hembatteri äntligen installerat. Jag valde Tibber Homevolt eftersom jag redan varit nöjda med Tibbers tjänster.

Helst hade jag velat ha Tesla Powerwall, men dom säljs ännu inte i Sverige. Fördelen med detta är att dom kan användas även vid strömavbrott, så kallad ödrift, vilket knappt några andra kan.

Batteriet kan ladda sig själv när elpriset är som lägst eller när solceller producerar mer än huset använder. När elpriset sedan blir dyrare kan huset använda el från batteriet, men också sälja el till ett högre pris än den köptes.

Det går att välja om man vill optimera för att spara pengar, eller att använda så mycket av sin egenproducerade el som möjligt.

Batteriet blir också anslutet till Tibber Grid Rewards, där man får ersättning för att stötta elnätet. För batteriet så kan det både vara att sluta ladda om det blir ont om effekt i elnätet, eller börja ladda om det blir för hög effekt. Det kan också mata ut energi på elnätet för att hjälpa det ytterligare.

Idag slog elpriset nya rekord och mellan den billigaste och dyraste timmen skiljde det 9 kr / kWh. Batteriet gjorde att jag kunde slippa de dyraste timmarna genom att det laddades under dom billigare timmarna.

https://invite.tibber.com/54oxi9mv

Mvh // Johan

Niklas
2024-12-17 13:32
0

Hur många kilowattimmar kan batteriet lagra?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
2024-12-17 13:35
0

13 kWh för det jag har. Dom säljer även en variant med hälften. Jag tyckte det kändes mer ekonomiskt prisvärt med detta, även om det i kronor var dyrare.

Mvh // Johan