Viktigast när man väljer hembatteri
Jag är nyfiken på hembatterier och tror att det skulle kunna vara bra för vårt hushåll. Dock tycks det vara lite av en djungel av olika egenskaper batterierna kan ha. En del är säkert viktiga medan andra sannolikt inte är det.
Här har jag försökt sammanställa vad jag har hittat som kan vara värt att tänka på vid val av batteri.
C-tal/C-värde/C-rate
C-talet anger hur snabbt batteriet kan laddas upp och ur. 1 betyder att det kan laddas, från tomt till fullt, respektive laddas ur, från fullt till tomt, på en timme. 0,5 betyder att det tar två timmar och 2 att det tar en halvtimme.
Om man till exempel vill sälja ström till nätet bör batteriet kunna laddas ur ganska fort och då är ett C-tal på 1 eller högre bra.
Effekt
Effekten mäts i kilowatt (kW) och säger hur mycket kraft batteriet kan avge som mest kontinuerligt. Om du vill använda batteriet för att driva något som drar 2000 watt, exempelvis ett värme-element, behöver det ha en effekt på mer än 2 kW.
Kapacitet
Kapaciteten mäts i kilowattimmar (kWh) och säger hur mycket ström batteriet kan lagra. Det här är en av de viktigaste egenskaperna eftersom det bestämmer hur mycket kraft du kan ta tillbaka när det blir strömavbrott eller hur mycket elektricitet du kan sälja till elnätet. Om batteriet har en kapacitet på 10 kWh kan du driva något som drar 2000 watt på full effekt i fem timmar.
En värmeanläggning kan ofta dra 5, 10, 15 kW. Vill du fortsätta med det på full effekt (vilket du nog vanligtvis inte vill) behöver du ett batteri som klarar det. Ett batteri med en effekt på 10 kWh kan driva en värmeanläggning som drar 10 kW i en timme. LED-lampor som drar 10 Watt kan det driva 100 stycken i tio timmar.
Verkningsgrad
Det går åt energi för att lagra energi i batterier. Hur mycket som går åt till lagringen beror på konstruktionen i respektive batteri. Ju högre verkningsgrad, desto större del av energin du skickar till batteriet kan du använda. Verkningsgraden anges i procent. En verkningsgrad på 80 procent betyder att om du skickar 10 kWh till batteriet, kan du ta ut 8 kWh.
Modularitet och skalbarhet
Om batteriet är moduluppbyggt och skalbart betyder det att du kan bygga ut det. Du kanske vill lägga till moduler med nya funktioner, exempelvis elbilsladdare. Tycker du att kapaciteten är för liten kan du vilja skala upp det så att det kan lagra mer ström.
Kapaciteten är det som påverkar batteriets pris mest. Det är här det går åt dyra metaller som det skrivs och talas mycket om.
Antal laddcykler
Batterier förbrukas när de används. Hur många gånger batteriet tål att laddas från tomt till fullt och sen laddas ur igen är antalet laddcykler. Om batteriet laddas en cykel varje dygn går det åt 365 cykler på ett år.
Ett batteri som tål 10.000 laddcykler kan teoretiskt användas 10.000 / 365 = 27 år, men eftersom det blir sämre allteftersom det används kommer du inte att använda det så länge.
Kompatibilitet med andra system
Ett batteri kan till exempel anslutas till solceller, elbilsladdare och elnätet. Det är kompatibilitet. En del batterier är bara kompatibla med andra produkter av samma fabrikat. Det betyder att du måste hålla dig till det märket om det ska fungera. Ofta vill man att batteriet ska fungera tillsammans med andra fabrikat så att du kan välja vilka fabrikat du vill för varje funktion.
IP-klass
IP-klassning används för att tala om hur mycket vatten och smuts något tål. Prylar med IP30 behöver stå inomhus medan IP44-klassning betyder att det kan stå utomhus. Det finns massor av fler IP-klasser som anger hur mycket ”stryk” saker tål. Ju högre siffror, desto mer robust produkt, åtminstone i teorin.
När det gäller hembatterier är det värt att tänka på att vid låga temperaturer fungerar batterier sämre, både vad gäller laddning och urladdning. Om batteriet saknar uppvärmning kan det vara värt att placera det i ett uppvärmt utrymme så att det gör maximal nytta även under vintern. Ett batteri som står utomhus året runt i Mellansverige kan förlora omkring en månad per år i utebliven effekt. Det varierar dock mellan olika batterier.
Jag ser ytterligare en fördel med att placera batteriet inomhus. Spillvärmen kan hjälpa till att värma huset under vintern. Jag vet dock inte hur stor skillnad det kan göra.
Batterikemi
Torrbatterier, alkaliska batterier, nickel-cadmium-batterier och litium-jon-batterier är olika typer av batterikemi. Varje batterikemi har sina specifika egenskaper. Litium-järnfosfat, LiFePO₄, och litium-jon är vanliga teknologier i hembatterier. De har bra livslängd, hög energitäthet och anses vara relativt säkra.
Ö-drift
Det kallas ö-drift när ett batteri kan användas utan anslutning till elnätet, exempelvis för att lagra el från solceller och leva ”off grid” (utan att vara ansluten till ett elnät).
Inbyggd växelriktare
En växelriktare omvandlar ström av en sort till ström av en annan. Solceller producerar likström på 600 Volt eller så. Vanlig hushålls-el är 230 volt växelström. Växelriktare kan omvandla från det ena till det andra. Beroende på hur du ska använda hembatteriet kan du behöva en växelriktare (vilket är troligt). Är den inte inbyggd kan du behöva köpa den separat och det kan handla om mycket pengar.
Pris
Priserna varierar mycket mellan olika batterier. Inte bara teknik avgör. Även varumärken påverkar priset mycket.
App-styrning
Vi har lärt oss att använda appar till mycket. Tycker du om det kan en app som styr och låter dig övervaka batteriet med mobilen vara praktiskt. Finns det inte en app kan det exempelvis finnas webbaserad övervakning som du når med en webbläsare.
Färg
Du kanske är petig med vilka färger du tillåter i ditt hem. Ett fåtal batterier kan väljas i olika färger.
Service-behov
Det finns batterier som behöver löpande underhåll, exempelvis byte av filter vartannat år, för att garantin ska gälla och det finns nästan underhållsfria. Det är bra att ta reda på vad som gäller för det batteri du väljer i förväg.
Garanti
Ett hembatteri ska användas under många år så det är viktigt att det håller hög kvalitet. Det är vanligt med 10 - 15 års garanti, men både längre och kortare garantitid förekommer.
Ett batteri som ska klara av 10.000 eller 15.000 laddcykler bör ha lång garantitid för att du ska kunna känna dig trygg med att det verkligen håller så länge.
Säkerhetslager
Batterier kan under fel förutsättningar bli en brandfara. Tillverkarna försöker minska riskerna på olika sätt, exempelvis med inbyggda brandsläckare.
Stödtjänster
Stödtjänster kan vara att du erbjuder dig att sälja el till elnätet när efterfrågan är stor och tillgången låg eller att du köper el (laddar ditt batteri) när tillgången är större än efterfrågan.
V2G/V2H
”Vehicle to grid” och ”vehicle to home” betyder att batteriet gör det möjligt att sälja ström från elbilens batteri till elnätet eller att använda den till förbrukning i hemmet om elbilen tillåter det. Det är inte så vanligt än, men stödet ökar.
Kylning
Batterier som används blir varma. Ofta fungerar de bäst vid omkring 20°C. Blir de för varma kan de behöva kylas. En del hembatterier kyls av fläktar, andra klarar kylningen med enbart luften runtomkring.
En fläkt är dels en komponent som slits och kan dels låta medan den kyler. Beroende på var du ska installera batteriet spelar eventuellt fläktljud kanske ingen roll.
Annat att tänka på vid val av hembatteri
Hur du vill spara eller tjäna pengar
Det finns en uppsjö möjligheter att förbättra sin el-ekonomi med hembatterier. Du kan:
Ladda batteriet när elen är billig eller gratis.
Använda el från batteriet när det är dyrt att köpa den från elnätet.
Sälja el till elnätet när efterfrågan och pris är höga.
Lagra el från dina solpaneler när du inte behöver den själv och när elpriset är lågt.
Låta batteriet kapa dina effekttoppar så att du sänker din elkostnad.
Driva det mest nödvändiga i hemmet om det blir strömavbrott. (Sparar kanske inte pengar, men kan underlätta ändå.)
Jag är övertygad om att det kommer fler möjligheter framöver. Därför tror jag också det är bra att välja ett batteri som är förberett för flera användningsområden.
Leverantören
Vem som säljer och installerar ditt batteri kan vara lika viktigt som att välja rätt batteri. Du vill att leverantören ska vara livskraftig och finnas kvar minst lika länge som garantin på installationen gäller. Hur länge de har varit verksamma, vilket betyg de fått av sina kunder och hur stora de är är frågor värda att besvara. Hur länge de funnits och hur stora de är kan du se på Allabolag.se. Vilka betyg de får av sina kunder kan man ofta se på Trustpilot.
Leveranstid
Har du bråttom att få batteriet installerat eller är det inte så akut? Kontrollera att leverantören kan installera när det passar dig. I betygen på Trustpilot kan man ofta se om de brukar hålla överenskomna leveranstider.
Räntefri avbetalning
Ska du finansiera köpet med lån kan det vara värt att höra om leverantören erbjuder räntefri avbetalning. 36 månader räntefritt har jag sett på flera ställen. Beroende på hur snabbt batteriet betalar sig kan det bli nästan gratis att installera ett hembatteri med räntefri avbetalning.
Vad är viktigast vid val av hembatteri?
Det här är vad jag har hittat under mina efterforskningar. Nu återstår frågan vad som är viktigt. För vår del tror jag att de viktigaste egenskaperna hos ett hembatteri är:
- Kompatibilitet med vår befintliga solpanelsanläggning.
- C-tal på 1 eller högre.
- Effekt på 5 kW eller högre.
- Kapacitet på minst 10 till 15 kWh.
- Minst 10.000 laddcykler.
- Gärna app-styrning.
- Garanti på 15 år eller mer.
- Jag vill i största möjliga utsträckning undvika löpande service-behov. Det ska helst ”bara fungera” under lång tid framöver.
- Att kunna sälja el till elnätet känns också viktigt.
- En verkningsgrad som inte är alltför låg. Det verkar dumt att elda för kråkorna. Jag vet dock inte vilken nivå som är rimlig.
Är det något jag inte har tänkt på? Hur resonerar/resonerade du kring val av hembatteri?
[Foto av Brett Jordan på Unsplash]
- Redigerat 2025-05-08 11:23 av Niklas
Du kommer delvis in på det, men kanske inte fullt så tydligt.
Vissa batterier kan enbart ladda och ladda ur DC-ström, vilket i praktiken innebär att dom endast kan laddas från solcellerna och inte från elnätet.
Nu är det mer vanligt med batterier som sitter på "insidan" om solcellernas växelriktare. Då kan batteriet laddas med AC-ström både från solcellernas växelriktare och elnätet, oavsett om solen skiner eller inte.
Mvh // Johan

Jag skulle kanske kunna tänka mig att skaffa batteri men isf vill jag även att det ska vara möjligt att ladda det från elnätet. Annars försvinner största poängen tycker jag.
#2: Håller med. Just att kunna ladda batteriet när elpriset är billigt, och använda och sälja när det är dyrare gör stor skillnad i hur snabbt det betalar av sig.
Om jag ska lita på Tibbers data, så har batteriet tänkt mitt snittpris med ca 50 öre/kWh i april och maj nu när solen lyser mer. Det var något mindre skillnad under vintermånaderna, men ändå skillnad.
Batteriet gör också solcellerna mer användbara nu när elpriset mitt på dagen när solen skiner ofta är väldigt låg och man inte får så mycket för att sälja sol-elen medan solen skiner.
Mvh // Johan

#3 Precis. Gör ju också att batteriet får en funktion även vintertid när solen lyser med sin frånvaro här i Sverige… :)
#4: Ja. Och det blir en ännu viktigare komponent när effekt-tarifferna införs. Då kan batteriet hjälpa till att välja vilka timmar man köper respektive säljer el, men också hjälpa till att kapa effekt-topparna som kommer bli det som bestämmer dom elnätsavgift från nätleverantören.
Om man enbart är ute efter den ekonomiska sidan, skulle jag just nu först och främst rekommendera batteri snarare än solceller. Men kombinationen av båda är oslagbar.
Mvh // Johan

#5 Vad hade du valt för batteri i nuläget?
#6:
1. Tesla Powerwall med StormHub
Detta är mitt förstahandsval. Smart mjukvara, ödrift och kan t ex veta att det finns risk för storm eller annat som kan öka risk för strömavbrott och då laddar det snabbt upp till 100 % och använder batteriet så lite som möjligt till risken är över.
Tyvärr säljs det inte i Sverige ännu, så det är just nu uteslutet.
2. Sigenergy
Stöd för ödrift och DC-laddning av bilen, vilket i sig innebär att man kan ha elbilen som hembatteri. Men det verkar dyrt, och dom svarar inte på mail, så tyvärr känns det svårt att köpa i dagsläget.
3. HomeVolt
Det var det jag valda. Finns tillgängligt idag. Fungerar bra. Bra integration med Tibber, som jag har som el-leverantör.
Mvh // Johan

#7 Det finns ingen information om när Teslabatteriet kommer till Sverige?
// Staffan
Tyvärr inte. Dom sa tidigt att dom prioriterar marknaden med dåliga elnät, så vi blir väl låg prioriterade då.
Ett problem initialt var också att dom endast används en-fas, snarare än tre-fas som vi kör.
Men nu börjar dom dyka upp i Europa, t ex Portugal och Italian tror jag. Så jag tror det närmar sig.
Just grid storage och power walls är det område på Tesla som växer snabbast just nu.
Mvh // Johan
#7: Utöver ö-drift, är det något annat du saknat i HomeVolt så här långt?
Nej, inte direkt.
Det är ganska ofta som Tibber säger att den inte vet status för batteriet, men jag har aldrig märkt att det ”gör fel”. Så jag tror det mer är deras cloud-tjänst som är instabil, än att batteriet vet vad det ska göra.
Integrationen med Tibber och GridRewards är ett stort plus som andra hittills saknar.
Mvh // Johan
Tibber-integration är något jag ser som en stor fördel. Det mesta av vår el syns redan där.
#12: Ja, samma.
Jag upplever den så pass bra att inledningsvis inte visste att HomeVolt är en fristående extern leverantör.
Mvh // Johan