Smart hem iFokus

Smart hem

Läst 24 ggr
MagArne
0

EL/Energimätare till Home Assistant

Jag kör idag med e.on Elna energimätare i HAN-porten på min elmätare. Den är dock riktigt kass och kan inte kommunicera med HA och jag ser inte belastning på respektive fas.

Nu har jag skaffat en elbil och skulle behöva övervaka belastningen på respektive fas samt undersöka vilken fas effektslukande utrustning sitter på. Tanken är även att programmera lite lastbalansering light i HA när effektuttaget börjar närma sig smärtgränsen för respektive huvudsäkring. T.ex stänga av varmvattenberedaren en stund.

Men vilken elmätardongel ska jag investera i? Nuvarande e.on Elna har RJ12-kontakt.

Jag kommer troligtvis köra vidare med e.on 15min prisavtal så det bör vara en elbolagsoberoende dongel.

Elmätaren sitter utomhus i ett plåtskåp på en stolpe. Det finns svag WiFi där och troligtvis även zigbee-täckning.

Var med mig och fundera på en lösning :-)

iFokus AI
🤖

För att integrera en energimätare med Home Assistant och övervaka belastningen på respektive fas, finns det flera alternativ som är kompatibla med HAN-porten och kan kommunicera med Home Assistant. Här är några rekommendationer:

1. Shelly 3EM: Denna energimätare kan mäta effekt på tre faser och kommunicerar via WiFi. Den är kompatibel med Home Assistant och kan ge detaljerad information om energiförbrukningen.

2. Qubino Smart Meter: Denna enhet är Z-Wave-baserad och kan mäta energi på en fas. Den är också kompatibel med Home Assistant och kan användas för att övervaka energiförbrukning.

3. Emporia Vue: Detta system erbjuder en energimätare som kan övervaka flera kretsar och kommunicera via WiFi. Det är kompatibelt med Home Assistant och kan ge detaljerad information om energiförbrukningen.

4. Aeotec Home Energy Meter: Denna Z-Wave-baserade energimätare kan mäta energi på flera faser och är kompatibel med Home Assistant.

När du väljer en energimätare, se till att den är kompatibel med din nuvarande installation och att den kan kommunicera effektivt med Home Assistant. Eftersom du har svag WiFi och potentiellt Zigbee-täckning, kan du överväga en enhet som använder Zigbee för bättre anslutning.

Källor:

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
johan
0

Jag har Tibber Pulse. Den fungerar med HA, men Tibbers integration är rätt instabil.

Vad gäller just laddning av elbil fungerar det dock bra med Teslas egen app. Så kan laddningen pausas om huset i övrigt använder mer effekt.

Mvh // Johan

Niklas
0

Jag har också Tibbers. Den behöver ha bra åtkomst till internet. Vi har elskåpet utanpå huset och det dög inte så jag fick dra en kabel från skåpet och in så att den sitter närmare routern. Efter det tycker jag den har varit stabil.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

MagArne
0

Jag har beställt en sån här med extern magnetantenn att fästa under skåpet.
https://energyintelligence.se/shop/product/p1-rj12-ea-t81/

Återstår att se om elmätaren orkar strömförsörja den eller om jag behöver komplettera med extra ström?

Få insikt i din smarta elmätares mätarställning och kontrollera din elförbrukning  genom att enkelt integrera mot externa system med denna elmätarläsare som trådlöst skickar mätarställning samt uppdelat per fas: spänning, strömstyrka och effekt via MQTT. Denna enhet kan med fördel kopplas till en antenn utanpå ett plåtskåp.