Den osynliga fördelen med solceller
Idag kom brev från Vattenfall med information om att dom lämnat kontrolluppgift till Skatteverket för såld el.
Det man inte riktigt tänker på när det kommer till ekonomin för solceller, är att för varje såld kWh (upp till din köpta förbrukning) så får du göra ett skatteavdrag på 70 öre / kWh. Och för varje egenproducerad kWh du slipper köpa från elnätet, slipper du överföringsavgifter och skatter för ca 60 öre /kWh.
Så även när elpriset är mycket lågt, så sparar du pengar på att använda eller sälja din sol-el.
För 2023 uppgår enbart skattelättnaden till ca 8000 kr för oss. Vi producerar ungefär 10 000 - 11 000 kWh / år.
Mvh // Johan
Goda nyheter!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag förstår inte till 100 %
Att solcells-el är bra det ser jag med egna ögon på mitt fritidshus, där jag klarar mig bra off-grid med 12 volt för belysning och en växelriktare för att ladda upp handverktyg etc.
Frågan är:
Om man är har en relativt stor anläggning på sin permanentbostad eller på sitt fritidshus och dessa båda är anslutna till det allmänna nätet, och man producerar och säljer för betydligt mer än man förbrukar, på årsbasis t.ex. under ett år med en lång och sommar, då borde man nå en nivå på sin produktion då man får betala in skatt för överskottselen man sålt. Vilket innebär att det måste finnas en optimal nivå på produktionen, där det inte längre är lönsamt att ytterliggare bygga ut sin anläggning.
Ligger denna vid en produktion som ligger nära den egna förbrukningen?
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Först och främst gäller nedanstående:
Elen som du får ut av din solcellsanläggning kan du sälja och därigenom få en intäkt. Om du behöver skatta för den intäkten eller inte beror på hur stor intäkten blir. Vilka skatteregler finns vid försäljning av egenproducerad el?
Läs mer här:
För att dra nytta av detta skatteavdrag, får du inte sälja mer än du köper. Det kallas att du är mikroproducent.
Nu minns jag inte exakt siffror, men i mitt fall har jag sålt ca 6500 kwh, köpt ca 8000 kwh och själv använt ca 3500 kwh.
Det finns en gräns när du inte längre betraktas som mikroproducent. Har för mig att det är ca 30000 kwh/år, men kontrollera gärna den siffran själv än blint lita på mig.
För vissa köpcenter eller större fastigheter kan det bli väldigt dyrt att producera för mycket, för plötsligt börjar du betraktas som ett elbolag.
För privata hushålla tror jag den risken nu med dom uppdaterade reglerna är liten. Tidigare kunde det vara så att du behövde stänga av din anläggning för att inte producera för mycket och därmed få kostnader som översteg vad det kostat att köpa elen istället.
Mvh // Johan
- Redigerat 2024-02-03 08:58 av johan
#4: Detaljerade regler finns att läsa i #3.
Det jag tycker är viktigast från #4 om regler för beskattning av intäkter från solcellsanläggningar:
Normalt ingen energiskatt på egen el för mindre anläggningar
Intäkter från din solcellsanläggning beskattas som kapitalinkomst av produkt från en privatbostad.
Du får ett schablonavdrag. Det totala avdraget per fastighet är 40 000 kronor och får fördelas mellan ägarna.
Om din försäljning av el och andra varor och tjänster uppgår till högst 80 000 per år under två år behöver du inte deklarera och betala moms.
Om din/dina solcellsanläggning/ar har en sammanlagd installerad toppeffekt på mindre än 500 kilowatt behöver du som producerar elen inte betala energiskatt, varken för egenanvänd el eller för el som överförts till någon annan.
- Redigerat 2024-02-22 11:55 av Niklas