Solcellsbatteri Growatt
Hej. Vet ej om detta är rätt forum men försöker. Jag har precis fått solceller installerat och jag satte batteriet ute i en bod som jag trodde skulle hålla värmen men nu visat sig inte göra det. Så temperaturen har nu sjunkit till -1 där.
Min fråga är hur dåligt är det för batteriet? (jag har ej satt igång anläggningen än). Klarar det av att stå i någon minusgrad bara att det kommer att fungera sämre. Eller är det dåligt för batteriet och det har risk att gå sönder?
Jag har beställt en liten värmare men det kommer dröja ett tag. Så vet inte om jag vågar sätta igång anläggningen innan dess. Någon som vet?
Du bör hitta vilka temperaturer den klarar av på specen.
Generellt skulle jag inte oroa mig. Ska själv installera batteri (Homevolt från Tibber) om två veckor. Det kommer sitta i min carport och får klara av det vädret vi har.
Det som kommer hända ju kallare det blir är att det blir mindre effektivt, så du kommer ha högre förluster mellan vad du köper från elnätet och vad som faktiskt lagras och sedan kan användas.
Mvh // Johan
#1: Det vore intressant att veta hur stor skillnaden är för ett batteri som står inomhus och ett som står ute året runt. Det kan ju vara så mycket att det bör ingå som en del i kalkylen.