Rutiner syns inte i Google homes widget
Jag ställde denna fråga på ett annat forum, men fick inget svar. Kanske någon här vet?
Jag har gjort egna smarta rutiner med Googles skriptredigerare på min android-mobil. Jag har också lagt ut Google homes widget på mobilens "skrivbord", där man ska kunna utföra de smarta funktionerna via knappar där genom att bl a favorisera de smartfunktioner man vill.
Nu är det så att jag bara kan välja de funktionerna som jag har skapat utan skriptredigeraren, som att tända och släcka en lampa. De rutiner som jag har skapat med skriptredigeraren går inte att välja att synas i widgeten.
Detta började efter att jag behövde återställa mobilen före en reparation. Innan återställningen såg jag även de rutiner som jag har skapat med skriptredigeraren i widgeten.
Någon som vet hur man löser detta? Något är fel eftersom det ska gå att lägga även dessa rutiner i widgeten…
Jag vidarebefordrade frågan till ChatGPT och fick det här svaret. Vet inte om det är någon hjälp. Jag har varken Android eller använder skriptverktyget. 🙂
Ja, jag förstår frågan. Personen har skapat smarta rutiner både via Google Home-appen och med Googles skriptredigerare (troligtvis Google Apps Script eller Google Home Script Editor). Efter en fabriksåterställning av mobilen kan hen bara välja de rutiner som skapats direkt i Google Home-appen för att visas i widgeten, medan de skriptbaserade rutinerna saknas.
Möjliga orsaker och lösningar:
- Behörigheter och länkade tjänster
Efter återställningen kan det hända att vissa behörigheter eller tjänster som krävs för skriptbaserade rutiner har inaktiverats eller kopplats bort.
Lösning:
• Öppna Google Home-appen och kontrollera att kontot som används är detsamma som skriptredigeraren använde.
• Gå till Inställningar > Assistent > Rutiner och se om de skriptbaserade rutinerna finns där.
- Skriptens publiceringsstatus
Om skripten använder Google Apps Script, kan de behöva publiceras eller godkännas på nytt efter återställningen.
Lösning:
• Öppna Google Apps Script via script.google.com och kontrollera om skripten fortfarande är aktiva.
• Om de har inaktiverats, försök att köra dem manuellt och se om de fungerar.
- Google Home-synkronisering
Efter återställningen kan Google Home ha tappat synkroniseringen med skriptbaserade rutiner.
Lösning:
• Gå till Google Home-appen
• Tryck på Profilbild > Assistentinställningar > Hantera tjänster > Hemkontroll
• Välj Uppdatera enheter
- Google Home-widgetens cache
Widgeten kan ha sparat en gammal lista över tillgängliga rutiner och behöver uppdateras.
Lösning:
• Ta bort Google Home-widgeten och lägg till den igen.
• Rensa cache för Google Home-appen via Inställningar > Appar > Google Home > Lagring > Rensa cache.
- Testa att skapa en ny rutin via skriptredigeraren
Om de gamla skripten inte visas kan du testa att skapa en helt ny rutin via Google Home Script Editor och se om den dyker upp i widgeten. Om den gör det kan du behöva återskapa de äldre rutinerna.
Om inget av detta fungerar kan det vara en bugg i Google Home-appen efter återställningen, och det kan vara värt att rapportera felet via appens Feedback-funktion.
- Redigerat 2025-03-10 12:45 av Niklas
#1:
Tack för kommentaren. Ska gå genom de punkterna från chatgpt och se om något hjälper.
Innan jag ens hann prova punkterna från chatgpt, så löstes problemet som av sig själv. Troligtvis var det någon "bugg" som åtgärdades eller fixade sig själv. För att använda funktionen som jag ville göra det, behöver man vara med i Googles "förhandsversion", så jag antar att man får räkna med några buggar här och där.
Tack för att du delade med dig av lösningen.