Har du ett hembatteri?
Jag är nyfiken på hembatterier. Hittills har jag tyckt att de verkar allt för små i förhållande till vad de kostar för att göra nytta. Jag läste dock lite om Tibbers hembatteri, Homevolt. Deras kalkyl pekar på att vi skulle kunna tjäna in hela årets el-förbrukning, drygt 19.000 kronor med ett batteri. Det innebär i så fall att en investering i batteri skulle betala av sig på mindre än 4 år.
Ni som redan har ett hembatteri, vill ni svara på några frågor om det?
Vilket batteri har ni (fabrikat och storlek)?
Hur mycket sparar ni på ett år?
Skulle ni göra investeringen igen om ni fick chansen?
- HomeVolt, 13 kWH
- Vet inte än, fick det installerat i november, men det ser ut som att det stabilt ger 500-600 kr i Grid Rewards och att det halvera kostnaden per kWh. Ser även stor nytta av det tillsammans med solceller, eftersom elpriset är solen skiner är så lågt, har det minskat värdet av att sälja elen.
- Batteri absolut. Men jag kanske skulle kolla på Sigenergy som har bättre stöd för ödrift, kunna använda bilen som hembatteri, med mera.
Mvh // Johan
Har inte än, men funderar på att skaffa ett.
/Désirée
#1: Jag tittade på Sigenergy efter ditt tips här. Jag förstår inte hela deras kalkyl, men Evify uppskattar att vi med det största 32 kwh-batteriet skulle spara drygt 51.000 kronor om året. Det är mer än dubbelt så mycket som vår årsförbrukning. Återbetalningstiden för batteriet skulle vara drygt 2 år. De erbjuder dessutom 3 års avbetalning utan ränta. Det låter alldeles för bra för att vara sant. Vi skulle alltså tjäna pengar från dag ett utan att satsa ett öre. Vad är det jag missuppfattar?
- Redigerat 2025-03-31 13:16 av Niklas
Jag skulle vilja veta vad kostnaden för installation är.
Skulle man gå på deras siffror för besparing borde det landa på en bit över 100 000 kr.
Men det låter orimligt att få dubbelt så stort batteri som jag har, ödrift och växelriktare för knappt 50% mer än enbart mitt batteri kostade.
Blir även misstänksam till den här formuleringen. Ser ingen anledning till att gpt-4 skulle vara bra för detta jobb. En klassisk ML-lösning vore mer logiskt.

Mvh // Johan
#4: Det står inget om priset i kalkylen. Det finns överhuvudtaget inget pris som jag kan hitta på Evifys hemsida. Med deras kalkyler borde priset vara runt 120.000 kronor.
ChatGPG-4 är dessutom bara en version. Den kommer att vara gammal inom kort. Det finns redan senare versioner.
Jag mejlade Evify förra veckan i hopp om att de ska kasta lite ljus över uppskattningen.
Hej!
Jag läste lite på er sida om SigenStor hembatterier och blev nyfiken.
Om jag väljer en batteristorlek på 32 kWh, att jag har solpaneler och bor i elprisområde SE3 uppskattar ni min besparing till drygt 50000 kronor per år och att batteriets kostnad är återbetalad på 2,3 år. Vad ingår i den kalkylen? Jag har läst ”Så har vi räknat” men antar att det måste vara något mer eller att det är något jag inte förstår. Ni vet inget om våra förhållanden utöver var i landet vi bor och att vi har solpaneler.
Vi förbrukar drygt 20000 kWh om året. Att vi skulle spara drygt dubbelt så mycket låter osannolikt. Det skulle innebära att vi kunde beställa ett batteri hos er och välja att delbetala räntefritt på 3 år och efter drygt två år ha återbetalat lånet och håva in gratis vinster under många år därefter. Det är för bra för att stämma.
Kan ni reda ut det åt mig?
Jag återkommer om de svarar.
Fick du någonsin svar med prisuppgifter?
Mvh // Johan
#7: Inte ett ljud, men jag tar det som deras svar.
#8: Ja, det i sig är ju en indikation på hur dom är att jobba med.
Mvh // Johan