Elnätbolagen ska ändra sin prissättning
Sammanlagt ska Sveriges elkunder inte behöva betala mer för användning av elnäten. Däremot kommer det att kosta olika mycket beroende på när förbrukningen sker. Ungefär som vi som har rörligt timbaserat elpris har det.
Ett tjugotal elnätbolag använder redan delvis en sån här prismodell. Jag vet tyvärr inte vilka. Nu är tanken att resten också ska följa efter. Syftet med förändringen är att bättre hantera de förbrukningstoppar som uppstår, så att inte näten behöver byggas ut och dimensioneras efter extremförhållanden.
Den som anpassar sin förbrukning efter priset kommer att kunna spara pengar, och vice versa.
Inkluderingar detta effekt-prissättning, alltså inte bara ta betalt hur många kWh du förbrukar, utan även hur hög effekt du använder vid ett givet tillfälle?
När man pratar överföring är det ju oftare effekten än energimängden som är ett problem.
Mvh // Johan
#1: Så uppfattade jag det de sa. Det är det som orsakar extremerna.
#2: Det ökar incitamentet att ha hembatteri som kan kapa ens effektoppar.
Om jag tolkat det rätt, så kommer prissättning vara rätt hård, så att det räcker att du kommit upp i en viss effekt för att betala dyrt. Även om det bara är en sekund som du toppat t ex 16 kW, så kommer du betala dyrt för det.
Mvh // Johan
#3: Där borde Tibber Pulse vara en bra hjälp att upptäcka ens egna effekttoppar och försöka härleda dem.
Ja. Och saker som att pausa laddning om varmvattenberedaren går igång t ex.
Mvh // Johan
#5: Ja, där borde Tibber hålla sig framme.
Elbolagen gör det ju inte lätt för oss kunder. Lagom när man börjar få kläm på timpriserna och har börjat styra uppvärmning, disk och tvätt efter Nordpool så inför de effekttariffen så man blir straffad när man eldar på för fullt under dygnets billigaste timmar.
Så nu måste jag ju gå ett steg till med Home Assistant och både köra tunga förbrukare efter Nordpool och samtidigt lastbalansera så inga toppar uppstår.
Känner ni till några effektmätare för 3-fas som fungerar med Home Assistant? Gärna Zigbee. Spisen/Ugnen måste övervakas så inte varmvattenberedare och uppvärmning startar samtidigt.
Det är inte elbolagen. Det är svenska kraftnät och möjligen nätägarna som står för detta skit.
Tibbers VD har t ex skrivit flera debattartiklar om hur dåligt och otydligt det är.
Men för att svara på frågan så känner jag inte till någon plugg med stöd för Zigbee, men det finns flera med wifi, t ex Shelly, Tibber Pulse, Greenly har någon, Homey har också.
Att mäta effekt för spis har jag inte hittat lösning för.
Mvh // Johan
#7 #8 "Hushåll förväntas bli mer flexibla i sin elanvändning och uppmanas att skaffa kvartsprisavtal. Men den som verkligen lyckas styra om sin elförbrukning till billiga timmar, kan få betala på andra sätt, när elnätsavgifterna görs om i Sverige", skriver SR Nyheter.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2026-01-08 21:05 av Fornöga
Effektavgifterna är ett jävla skit. Har inte fått det ännu själv, men vill absolut inte ha det.
Priset är ju redan en indikator på hög eller låg tillgång och efterfrågan.
Effektavgifterna lär bidra till att användningen ökar på nätterna, då alla nätbolagen verkar halvera effektavgifter mellan 22-06.
Det är precis den tiden då solcellerna är nära på helt meningslösa oavsett årstid, och senaste året har priserna dagtid när solcellerna gjort mest nytta varit nära eller under noll.
Jag vet inte vad ett bra begrepp är på svenska, men på engelska används ordet "curtailment" ofta, för att beskriva att man bokstavligen kastar bort förnybar energi för att den inte används eller lagras exakt när den produceras.
Dessa korkade effektavgifter lär öka det svinnet.
Mvh // Johan
Det verkar ju som att det blir lite olika effektavgifter beroende på var man bor så inte lätt att förbereda sig. Lite surt om avgiften slår till direkt vid en effekttopp på en enstaka sekund. T.ex. att varmvattenberedaren går och man startar ugnen. Om man får några sekunder på sig hinner ju det smarta hemmet känna av effektökningen och tillfälligt stänga av varmvattenberedare eller annan uppvärmning.
Ska man nu manuellt behöva trycka på "laga mat knappen" innan man startar ugnen för att övriga förbrukare ska gå på sparlåga utan att riskera en effekttopp under 1 sekund?
Aja än så länge kör jag utan effektavgift men på 15-minuterspris där uppvärmning och billaddning går efter nordpool med ganska lyckat resultat. Oklart ännu hur jag påverkas som kund hos e.on i Östergötland.
Här är det redan infört. Verkar som att det räcker med att utetemperaturen faller för att det ska bli en effekttopp.
Ser det tydligt då vi har en fastighet som inte används vintertid utan enbart har underhållsvärme.
#12: Som du säger implementeras det olika på olika ställen. Men som jag tolkat den vanligast varianten är att ditt månadspris bestäms utifrån ett snitt av dom tre timmar med högst effekt.
Att det är en sekund med hög effekt bör därför inte påverka särskilt mycket. Däremot om du vid tre tillfällen kör ugnen, torktumlaren och varmvattenberedaren börjar jobba samtidigt under 15-30 minuter så blir det nog en rejäl topp.
Men jag vet inte med säkerhet.
Jag vet bara att det är grymt motsägelsefullt att man nu tvingas undvika ladda bilen när det produceras som mest sol-energi, och istället gör det nattetid, när det inte är någon solenergi alls.
Mvh // Johan
Det blir åtminstone rätt tydligt i mina ögon att egna solceller och eget batteri får ett större värde, då båda minskar beroendet av elnätet. Och jag är övertygad om att batteriets mjukvara kommer kunna styras till att klippa effekttoppar dagtid.
Mvh // Johan
Jag har räknat lite och jämfört e.on mot Mälarenergi där man får en effektavgift vardagar mellan 07.00-19.00.
Har räknat på det jag har själv. En villa med 20A huvudsäkringar och en månad med 1600kWh. Max uttag på 3x20A är 14kW
Fast månadskostnad
Mälarenergi 398kr
e.on 820kr
Elöverföring
Mälarenergi 0,215kr/kW
e.on 0,323kr/kW
Effektavgift
Mälarenergi 59,25kr/kW
e.on 0kr/kw
Kostnad för elöverföring inkl max effektavgift
Mälarenergi 1571kr
e.on 1337kr
Jag behöver med andra ord dagtid köra max 3x16A (11kW) istället för 3x20A (14kW) för att få samma pris.
Så det är inte helt säkert att man blir ekonomiskt avrättad med effektavgiften men den är bra dryg att anpassa sig efter.
https://www.malarenergi.se/el/elnat/priser-elnat/
https://www.eon.se/el/elnat/elnaetsabonnemang-priser
https://www.vattenfalleldistribution.se/elnatsanslutning/min-elanlaggning/valj-ratt-huvudsakring/
Jag tror det finns chans att man med smart styrning och medvetenhet kan sänka sina fasta kostnader för elen. Det är laddning av elbilen som antingen drabbas värst.
Man kan givetvis ställa ned effekten för laddningen och fortsätta ladda när elpriset är som lägst (vilket varit dagtid när solen skiner senaste åren), men då tar laddningen längre tid, så det blir svårare att pricka dom billigaste timmarna.
Får se hur det blir.
Men det blir nog värst för dom som inte kan styra, har kunskap om att styra eller har ekonomisk möjlighet att investera i smart teknik.
Som vanligt är det enklast att spara, för dom som redan har resurser.
Önskar att alla kunde ha batteri, men är så medveten om att investeringen är svår för många. Det är orättvist. Dom som behöver det mest, har svårast att få det.
Mvh // Johan