Smart hem iFokus

Smart hem

Etiketterröstassistentbrandvarnareikea-trådfriphilips-huerökvarnaregoogle-nestgoogle-homeapple-homekit
Läst 23 ggr
Niklas
1

Smart hem med iPad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick frågan vad jag rekommenderar för den som vill använda iPad för att skapa ett smart hem.

Vi har både Philips Hue och Ikea Trådfri. Vill man ha möjlighet att välja olika färger eller finjustera ljustemperaturen är Philips Hue bra. Annars rekommenderar jag Ikea Trådfri som är betydligt billigare.

Exempelvis ett trådlöst uttag kostar 99 kronor. Trådlös dimmer kostar 69 kronor. Ett set med trådlös dimmer och en vanlig glödlampa med E27-sockel kostar 99 kronor. En lös gateway kostar 299 kronor (det behöver du ha) och finns även att köpa i paket med andra delar. En rörelsesensor som borde gå att använda både ute och inne (IP44) kostar 99 kronor. Ikeas vanliga glödlampor kan användas ner till -20 grader och funkar därför bra i utomhusarmaturer. Det gör inte Philips motsvarighet. Eller det gör de, vet jag eftersom jag har dem utomhus, men Philips skriver att de inte ska vara utomhus. De säljer andra lampor för det.

Både Philips Hue och Ikea är enkla att komma igång med. Installera deras appar och följ instruktionerna.

Vi styr i huvudsak vår belysning ute och inne med scheman. Exempelvis tänder vi utebelysning och fönsterbelysningar i hela huset baserat på solens nedgång. Om vi inte gör det själva dämpas belysningen senare på kvällen och vissa lampor släcks helt. På ena våningen har vi en rörelsesensor som känner när någon närmar sig och tänder orienteringsbelysning i en korridor. Det räcker för att gå till badrummet eller trappan. En stund efter att den slutar registrera någon rörelse återgår belysningen till hur den var innan. Vanligtvis släckt.

Alla kan styra allt i huset med sina mobiler och plattor. Det gjorde vi mycket i början. Nu har vi nästan helt övergått till röststyrning. Mest på skoj köpte vi en Google Home mini (heter nu Google Nest mini) för att se vad man kunde använda den till. Den visade sig vara mer användbar än jag hade trott och tog snabbt över det mesta vi använde Apple HomeKit, Ikeas och Philips Hues appar till. Vi säger till den vad vi vill ska hända.

”Hej Google, släck i köket.”
”Hej Google, tänd taklampan i hallen.”
”Hej Google, sätt golvlampan på 50 procent.”

Den fattar snabbt, hör bra och talar tydligt tillbaka. Ganska snart insåg vi att vi ville ha en Google Home på nedervåningen också. Google Home kan göra mycket roligt utöver att tända och släcka. Det är lite som att ha Google röstsök överallt i huset.

”Hej Google, vad blir det för väder i eftermiddag?”
”Hej Google, vad är 28 procent av 679?”
”Hej Google, när går nästa buss till stan?”
”Hej Google, vad heter övergångsställe på engelska?”
”Hej Google, varför firar vi midsommar?”
”Hej Google, spela radio Stockholm.”
”Hej Google, sänk volymen.”
”Hej Google, väck mig halv åtta i morgon.”
”Hej Google, sätt en timer på 15 minuter.”
”Hej Google, sänd ut maten är klar.”

Det finns hur mycket som helst att säga om Google Home. Vi köpte den ”gamla” modellen som kostade 299 kronor styck. Den nya modellen kostar några hundralappar till, men finns ibland nedsatt. Sätt en bevakning på Prisjakt för att få en notis när den sjunker i pris.

Annat som också är bekvämt men inte riktigt har med automatisering att göra, är brandvarnare. Vi valde Nest Protect. De varnar för både rök, olika farliga ångor och värme. Den testar sig själv en gång i månaden. Den pratar i stället för att tjuta direkt. Den säger till att nivån av koloxid är hög och att larmet kan starta om man inte vädrar. Då är det dags att starta köksfläkten.

Har man flera Nest Protect kommunicerar de med varandra. Brinner det på övervåningen kommer den på nedervåningen att berätta att det brinner på övervåningen. De har inbyggd rörelsesensor och nattlampa som ger svagt ledljus på natten när man går förbi.

Det sämsta med Nest Protect är priset. De kostade omkring 1.400 styck när vi skaffade dem. Det är skillnad mot ett tvåpack brandvarnare för 200 kronor som man kan köpa på vilken stormarknad som helst. Å andra sidan är de betydligt mer avancerade och känns tryggare. Batterierna räcker i fem år och den säger själv till när det är dags att byta.

Jag tycker ni ska börja smått. Fundera över vilka lampor ni tänder och släcker oftast och börja där. Vill ni styra dem med schema, strömbrytare, rösten, appar eller rörelsesensorer? Det går förstås att blanda två eller flera styrningar också. Är det lampor ni endast tänder och släcker eller behöver de gå att dimma eller ändra temperatur på. En del tycker det är kul att kunna välja olika färger också, exempelvis som olika scener eller i takt med färgerna på en film som visas på en stor skärm.

På de flesta ställen är antagligen av och på eller dimmer tillräckligt. I exempelvis ett sovrum kanske ljustemperatur är något man vill kunna ändra. Varmt ljus på kvällen innan man ska sova och kallare på morgonen när det är dags att vakna.

Varken Philips Hue, Ikea Trådfri eller Google Home är perfekta. Det blir fel ibland. Jag vet till exempel inte hur många gånger jag har stått och skrikit åt Google att jag inte vill höra ”Släck i taket” med Highlights utan att jag vill släcka taklampan. Familjen tycker det är lika roligt nu som första gången. Oavsett såna småsaker är det bra grejer och oftast gör de det de ska. 🙂

» TRÅDFRI Trådlöst uttag - IKEA

» TRÅDFRI Trådlös dimmer, vit - IKEA

» TRÅDFRI Set med dimmer, E27 - IKEA

» TRÅDFRI Gateway, vit - IKEA

» TRÅDFRI Trådlös rörelsesensor, vit - IKEA

» Google Nest Mini 2nd Generation (chalk) | Google Shopping Bra pris just nu!

» Google Nest Protect brandalarm (batteridrift) - Smart säkerhet & övervakning - Elgiganten

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

TRÅDFRI Trådlöst uttag. Nu är det riktigt enkelt för alla att använda smarta produkter. Uttaget gör att du kan koppla ihop valfri lampa, kaffebryggare eller annan hushållsmaskin med uttaget och styra den på avstånd.
  • Redigerat 2022-02-12 19:34 av Niklas
Niklas
1

En uppdatering sen senast:

Jag skrev tidigare att du behöver en IKEA gateway till deras sortiment i serien Trådfri om du vill kunna samordna kontrollen av dem. Det finns alternativ.

Företaget Athom utvecklar och säljer plattformen Homey. Det är i grunden en mjukvaruplattform, men de har även två hårdvaruprodukter. Homey Pro och Homey Bridge. De talar flera smarta hem-språk. Bland annat Zigbee, som IKEA Trådfri använder. Det betyder att du kan ansluta och styra dina IKEA-prylar med en Homey Pro eller Bridge.

Om du bara ska ha IKEAs produkter är det billigare att köpa IKEAs Gateway, men om du till exempel ska använda Philips Hue också är det möjligt att det lönar sig att köpa en Homey Bridge i stället för både IKEA gateway och Philips Hue gateaway.

Läs om Homey innan du bestämmer vad du ska basera ditt smarta hem på.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning