Förvaring kan också vara smart
Det är inte bara elektriska saker som kan göra ett hem smart. Allt som förbättrar för de boende kan vara smart.
Ovan är exempel på smart förvaring. Min bror byggde garderob och lådor under en trappa som annars skulle vara dött utrymme.
Nedan är en annan lösning som också är inbyggd i en trappa, fast här är lådor inbyggda i trappstegen i stället. Även det är min brors lösning.
Lådorna syns inte när de är stängda.
Öppna så erbjuder de gott om förvaring av mössor, vantar och annat.
Notera också belysningen under alla trappsteg. De gör det lätt att se på natten.
Ett stengolv behöver inte bara vara ett golv.
Ingenting här…
…men…
…plötsligt finns det en skohylla.
En väggfast spegel kan också vara magisk.
Tryck på ramen…
…så öppnas en dörr…
…med inbyggd garderob.
En utskuren del av väggen kan vara diskret förvaring.
Väggen döljer…
…ett nyckelskåp.
Har du några smarta lösningar du vill dela med dig av? 🙂
[Samtliga lösningar ovan är konstruerade och byggda av Tom Monder.]
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
- Redigerat 2022-02-13, 14:09 av Niklas
Jag älskar när praktiska saker blir osynliga så där. Väldigt imponerande!
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
Jag också. 🙂

Wow vilka bra ideér.
Trappan är ju jättebra. Så mycket utrymme som annars bara brukar vara "luft"
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Minns när vi bodde trångt när sonen var liten och då hade vi hyllor över varenda dörr. Det var praktiskt. I köket så hade vi kokböckerna på ena hyllan bla.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.
#3: Ja, trappor brukar man tänka på som stora platsslukare. Jag tror det beror på att de har en knepig form. Om man styckar upp den som i de här exemplen blir det plötsligt mycket användbart utrymme. Det är förstås enklast att göra när man bygger nytt. 🙂
#4: När jag växte upp hade vi skåp med skjutluckor över köksdörrarna. Det hade min mormor och morfar också i sitt kök.

#6 Smart.
I badrummet hade vi också en hylla ovanför dörren på insidan där vi förvarade extra toapapper, schampo mm.
/Maria
Ur Lille Prinsen.
- Redigerat 2021-11-22, 15:18 av Maria