Annons:
Etiketterbesparingarenergieffektiviseringvatten
Läst 126 ggr
johan
11/9/21, 5:47 PM

Smart dusch som sparar vatten och energi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av våra största energi-slukare är att alla tre tjejer jag lever med duschar ofta, länge och varmt. Det går åt mycket vatten och energi för att värma vatten.

Efter ett par års fruktlösa försök att få dom att ändra beteende börjar jag ge upp och gör det vi nördar alltid gör när vi stör oss på saker: Vi försöker hitta en pryl som går runt problemet.

Orbital Shower är en dusch som återanvänder vattnet när du duschar. Den analyserar hela tiden vattnet och om det inte är tillräckligt rent åker det ut i avloppet och nytt vatten tas in. T ex när det är tvål eller schampoo i vattnet. Men om du bara står och häller vatten på dig, så används det om och om igen. Det sparar vatten och även energi eftersom det redan är uppvärmt.

Du har också möjlighet att i appen se precis hur mycket vatten du gör av med och uppskattad vatten- och energi-besparing.

Nu har dom precis släppt en version som kan installeras i befintligt badrum, istället för i samband med renovering som tidigare.

Jag är väldigt sugen på denna produkt och det känns på något sätt lika självklart som solceller.

https://orbital-systems.com/sv/retrofit/

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

  • Redigerat 2/13/22, 2:12 PM av Niklas
Annons:
Niklas
11/10/21, 10:12 AM
#1

Det har jag också funderat över många gånger. Det finns en hel del olika lösningar. Bland annat har jag funderat över värmeväxlare för duschvatten. Den är inte intelligent utan värmer bara upp det inkommande vattnet med det utgående. De är relativt billiga, men sannolikt inte så effektiva heller.

Sen finns det kompletta duschlösningar som cirkulerar varmvattnet med rening på vägen för ett par hundra tusen kronor. Den jag tänker på byggdes för NASA och de har lite andra ekonomiska förutsättningar. 🙂

Såg nyss att det har gjorts ett test med duschvärmeväxlare i flerbostadshus. Den kom fram till att återbetalningstiden var 20 år och därmed olönsam, men det var den lösningen så jag vet inte om det gäller alla.

» Duschvärmeväxlare är inte lönsamt visar test


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Det är inte ekonomiskt lönsamt att installera duschvärmeväxlare i flerbostadshus med dagens energipriser och uppmätt kapacitet. Det visar praktiska tester som genomförts på HSB Living Lab.
Niklas
11/10/21, 10:32 AM
#2

#0: Jag gillar att Orbital Systems har byggt lösningen för befintliga duschrum. Snyggt att placera tekniken i duschplattan och den extra väggbiten och att de dessutom är relativt små.

En sak som gjorde mig lite fundersam till deras inställning var det här:


Långa, sköna duschar med rent samvete

Låt oss vara väldigt tydliga: Vi sysslar inte med snålspolande duschmunstycken. För oss är själva upplevelsen av din stund i duschen lika viktig som att spara vatten och energi.


Jag vet inte vad de är vana vid men vårt snålspolande duschhandtag ger inte någon torftig eller obehaglig dusch. Då skulle vi inte ha något. Däremot sparar det mycket vatten, trots att det är en billig modell. Lite konstigt att prata om rent samvete och samtidigt låta bli att spara så mycket som möjligt. Kan duschhandtaget spara halva vattenmängden är det väl bara bra?

18.000 kronor som introduktionspris är inte så lite pengar. 13.000 till för fria filter och tio års garanti. Har du sett om de har gjort någon lönsamhetsanalys på systemet?

En sån där lösning borde man kunna köpa utan att byta blandare och duschmunstycke. Bara själva tekniken och logiken alltså. Troligtvis kan det tillverkas betydligt billigare och kanske rymmas i bottenplattan. Det blir ännu mer miljövänligt.

Det här gillar jag:


Är återcirkulerat vatten verkligen rent?

Ja, tack vare det effektiva filtret och UV-ljuset blir det återcirkulerade vattnet till och med renare än det ledningsvatten som går in i systemet från början.


Har du funderat över vattenvärmare på en yttervägg eller taket? Det läste jag någonstans är väldigt effektivt. Även soliga vinterdagar tror jag det kan ge bra effekt (om jag inte minns fel).

I vår familj badas det en hel del. Det tror jag inte Orbital Systems lösning skulle hjälpa mot.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
11/10/21, 11:27 AM
#3

Priset är snarare 55 000 kr. Du hittade rabatter i samband med introduktionen av produkten tror jag.

Jag har sneglat lite på Solfångare för att värma vatten, men inte så mycket. Men att spara vatten är en minst lika stor del som att spara el.

Samtidigt skulle solfångarna hjälpa till även för varmvatten till allt, t ex golvvärme och element. Under förutsättning att dom fungerar när det är kallt och man behöver värmen förstås.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
11/10/21, 1:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3: De priser jag skrev finns på deras hemsida nu i länken du gav. 55.000 kronor har jag svårt att se hur vi ska få lönsamt. Det är nästan så att det vore intressant att försöka bygga en modul med enbart vattenrenare och kvalitetsmätare. Den marknaden borde vara allra störst.

Undrar hur man mäter vattenkvalitet. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: