Smart hem iFokus

Smart hem

Etiketterautomatiseringfail
Läst 60 ggr
johan
1

Överdrivna automationer?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har snöat in på sensorer och automationer igen, men jag måste säga att jag blir förvånad över hur många grejer folk orkar sätta upp som allvarligt talat känns mer som att dom finns för att det går, än för att det verkligen är användbart.

Kolla videon här t ex. Hur många av dessa hade du tyckt var värt tiden och pengarna som krävs för att sätta upp det?

Mvh // Johan

• Redigerat 2022-02-12 19:02 av Niklas
Niklas
0

Jag skulle bli galen av att en ”inspirerande” Youtube-video startade automatiskt varje morgon. 😂 Och förmodligen av det mesta av resten också. Det är för specifikt för att fungera för mig. Och Åsa skulle säkert bli tokig om jag krävde att hon aktiverar en NFC-tagg varje gång hon börjar laga mat.

”Automation gone over board” skulle jag kalla det där i stället för “Ultimate smart home”.

För mig vore det ”ultimata” att ha en programmerbar trådlös hub att ansluta alla sensorer och enheter till. Om jag kunde programmera helt fritt med exempelvis Python skulle jag nog kunna få allt som jag vill ha det.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

#1: Du skulle kunna kalla den Homey… Dels kan du göra "flows" på sätt liknande iOS Shortcuts, men du kan också programmera den med JavaScript. Och den har stöd för typ allt! Zigbee, Z-wave, wifi, Bluetooth, radio.

https://homey.app/sv-se/

Mvh // Johan

Niklas
0

#2: Homey hade jag inte hört talas om. Är du med i beta-programmet?

johan
0

Har anmält mig, men inte fått access. Vill du ha en inbjudan så kanske vi båda hoppar upp lite i listan?

http://beta.homey.app/ref/vh62798062/

Mvh // Johan

Niklas
0

#4: Jag hade redan anmält mig. Nu är jag i alla fall med, men jag har inte hunnit testa än. 🙂

Tom
0

Jag tyckte att Homey var en intressant automatiseringshubb men eftersom den inte stödjer ewelink/sonoff så blev den inte användbar för mig. Om de ska fungera tillsammans måste man flasha om alla sonoff-enheter och även löda om inuti på vissa och det är för omständligt för mig.

/ Tom