Etiketterenergieffektiviseringtips-förslagbesparingar
Läst 25 ggr
Niklas
2021-12-20, 12:16

Bästa tipsen för att spara el i tider med elprisrekord

Att se elförbrukningen och elpriset under dygnet hjälper mig att planera hur vi kan spara pengar. När jag till exempel ser att priset per kilowattimme är högt vid middagstid (runt klockan 18) och lågt efter 23, är det enkelt att flytta exempelvis start av diskmaskin, tvättmaskin och laddning av elbil till sent på kvällen eller morgonen. De flesta tvätt- och diskmaskiner har funktioner för att skjuta fram start i tiden. Elbilar brukar också kunna ställas in att ladda under lågprisperioder.

I bifogad bild syns det hur vi med planering betalade en tredjedel så mycket för laddning och tvätt som om vi skulle ha gjort som vi brukar. När elpriserna slår rekord är vinsterna med planering ofta ännu större.

Genom att använda tjänster som Greenely och Tibber kan du se elpriserna ett dygn i förväg, vilket är till stor hjälp vid planering av sparåtgärder. Jag ser till exempel att klockan 18 idag når priset över 6 kronor per kWh. Läge att äta sushi (eller annan mat som inte behöver värmas) med andra ord. 😉

Vilka är dina bästa spartips när det gäller hushållselektricitet?

Vänliga hälsningar, Niklas
Välkommen till Smart hem iFokus. Ha en bra dag! 🎈

Tibber laddar inte bara ditt hem med billig, förnybar el utan ser även till att ditt hem gör av med mindre – bra för din plånbok, bra för vår planet!
  • Redigerat 2021-12-20, 12:17 av Niklas
Upp till toppen