Smart hem iFokus

Smart hem

Etiketterautomatiseringenergigör-det-självhomeyövervakning
Läst 30 ggr
johan
2

Få överblick med Grafana

image.png

Jag har börjat lära mig att använda Grafana för att få en överblick över data kring mitt hem. Till att börja med har jag fokuserat på energi och temperatur.

Grafana gör det relativt enkelt att visualisera data från tidsserier. Du kan importera data från en mängd olika datakällor. I mitt fall har jag använt InfluxDB och PostgresDB, men du kan i princip förutsätta att alla databaser funkar.

image.png

Det är enkelt att göra grafer eller presentera enskilda siffror. Formatteringsmöjligheterna är stora.

Man kan också skapa varningar och få dom skickade via mail eller olika chatt-tjänster som Telegram, Slack, Teams, etc.

I mitt fall kommer datat från Homey. Där har jag använt en Homey-app som skriver uppdateringar till InfluxDB när dom sker. Grafana läser sedan denna data. Både InfluxDB och Grafana körs på en Raspberry Pie som jag hade liggande.

Än så länge har jag bara doppat tårna i allt som är möjligt, men det är rätt roligt att hålla på.

Mvh // Johan

Niklas
0

Tack för tipset! Det följer med 50GB loggar och 50GB av spårningar i gratisabonnemanget.

» Grafana: The open observability platform | Grafana Labs

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Grafana is the open source analytics & monitoring solution for every database.
Niklas
0

#0: Importerar du data varje gång du vill göra analyser eller har du ett levande flöde?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

#2: Min Homey Pro skriver direkt till InfluxDB på min rPie, så det är realtid så fort sensorerna uppdaterar sig. Även Grafana körs lokalt.

Vad gäller data från TeslaMate så skrivs det hela tiden när bilen används, så det är typ realtid, men inte när bilen sover.

Jag har dock upptäckt en del begränsningar med InfluxDB som jag har problem att lösa. T ex om jag har en enhet som har on/off-states så är det knepigt att beräkna hur länge den varit "on" under en dag t ex.

Får se om jag behöver byta till någon annan timeseries-databas, eller om jag hittar en lösning.

Mvh // Johan