Smart hem iFokus

Smart hem

Etiketterhomeyröstassistentgoogle-nestgoogle-homedigital-assistentröststyrning
Läst 65 ggr
Tom
1

Homey vs Google Home/Nest?

Jag använder Google home för att koppla samman alla mina olika märken som tex sonoff, Nexa, Ikea, multimedia m fl. Då behöver jag bara prata med en enhet för att utföra alla kommandon och automatiseringar. Är det någon som har provat både Google och Homey som kan jämföra för och nackdelar med dem?

/ Tom

• Redigerat 2022-02-12 18:51 av Niklas
Niklas
0

#0: Jag har bara provat Homey Bridge. Den tror jag inte tillför något för er.

Bortsett från det är det lite olika saker. Homey har inget pratgränssnitt, men kan få det via Nest Home, Alexa eller Siri. Nest har (väl?) inte något eget gränssnitt för Zigbee, Z-wave, med mera. Det kan Homey Pro eller Bridge tillföra. När det gäller automatiseringar är Homey vassare, men det gäller mest om du har Homey Pro. Homey Bridge tycker inte jag är en färdig produkt än. Den är i gengäld relativt billig. Pro är för dyr för att jag ska köpa den enbart för lek. Då är nog exempelvis en Raspberry Pi ett bättre val.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Tom
1

Homey har pratgränssnitt. I alla fall hos min vän som har Homey Pro.

Det står att Bridge har fem enheter gratis och sen måste man betala en månadsavgift (Huh!) för att kunna använda den. Innebär det att jag bara kan ha tex fem lampor kopplade till den innan det börjar kosta extra? Är Bridge en enhet som kan användas utan någon annan hubb?

Nest har inte inbyggd Z-wave mm utan den kopplar bara ihop andras hubbar. Så jag har tex en IKEA-hubb och en Nexa-hubb m.fl. som jag styr med google.

Raspberry Pi är ett alldeles för krångligt system eftersom det bygger helt på att man gillar att programmera och fixa allt själv.

/ Tom

Niklas
0

#2: Du har rätt, Homey Pro har pratgränssnitt. Hur funkar det? Är det lika bra som Googles?

”Det står att Bridge har fem enheter gratis och sen måste man betala en månadsavgift (Huh!) för att kunna använda den. Innebär det att jag bara kan ha tex fem lampor kopplade till den innan det börjar kosta extra?”

Jag tycker det är väldigt svårt att förstå många detaljer kring Athoms produkter. De verkar inte vara några stjärnor på kommunikation. Jag tror att det där med 5 kan vara begränsningen i antal appar du kan installera i Homey. Det löjliga är att dels tycks det inte tycks gå att köpa prenumerationstjänsten än och dels finns det inte mycket mer än fem appar som funkar i Homey Bridge i alla fall. Det mesta är bara för Homey Pro. Det finns ingen manual för Homey Bridge. Ett fåtal grejer går det att läsa sig till på nätet, men mer avancerade saker verkar det hopplöst att hitta information om. Jag har drygt 20 lampor anslutna.

”Är Bridge en enhet som kan användas utan någon annan hubb?”

Jag tror det, fast inte till 100 procent. Det går att ansluta alla möjliga enheter med Z-wave, Zigbee, Wi-Fi och annat, men det betyder inte att det går att använda dem i Homey. Ikeas lampor och uttag i serien Trådlös går att koppla ihop direkt med Homey via Zigbee och funkar. Philips Hues trådlösa rörelsesensor går att para via Zigbee, men Homey vet inte vad det är för något och kan inte göra något med den. Jag har en strömbrytare för Philips Hue. Den hittar jag inget sätt att para med Homey Bridge.

"Nest har inte inbyggd Z-wave mm utan den kopplar bara ihop andras hubbar. Så jag har tex en IKEA-hubb och en Nexa-hubb m.fl. som jag styr med google."

Jag har hubbar för Ikea Trådfri, Philips Hue och Ngenic, plus Homey Bridge. Utöver det har jag en iPad som är hubb för Apple HomeKit. Ikeas hubb skulle jag kunna ta bort. Det dumma är att utan hubben kan Ikea Trådfris prylar inte göra programuppdateringar och det är inte optimalt. Philips Hues hubb vet jag inte om jag kan ta bort, men den går å andra sidan att para direkt med Homey. Ngenic Tune har jag inte lyckats para direkt med Homey Bridge och inte kommunicera med heller för den delen. Det borde gå med flöden i Homey, men utan dokumentation har jag inte lyckats få http headers i Homey-flöden att fungera.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

• Redigerat 2022-01-19 17:04 av Niklas