Vad styr elpriset?
Efter att ha gått över till rörligt elavtal har jag blivit mer medveten om hur elpriset rör sig. Att det är högre på dagarna förstår jag. Likaså att det ofta är lägre under helger.
När jag tittar på ett slumpmässigt urval dagars timpriser ser dagskurvorna väldigt olika ut. Det ser inte ut som om det enbart är förbrukningen i samhället som styr. Det kan vara höga priser långt in på kvällarna och ibland en platt kurva en hel (helg)dag.
Är det någon som vet hur elpriset sätts?
Nej, jag vet inte, men skulle också vilja veta.
/Désirée
Det som gör det svårast att förstå är att elproduktion är gemensam för hela Europa, så även om det blåser jättemycket i Sverige, behöver inte det betyda att vårt elpris går ner om det är låg produktion i övriga Europa.
Priset styrs också till stor del av det dyraste priset på den europeiska marknaden. Det är få kraftbolag som vill eller kan sälja billig el till svenskar, om den går att sälja dyrare till Danmark.
Mvh // Johan
#2: Det är en djungel! 😞
#2: Sätts inte vårt elpris på Nordpol eller vad den nordiska elbörsen heter? Eller är den helt styrd av andra elbörser?
Jag pratade med en kille som arbetade med solcellsprojekt i Afrika för några år sen. Han sa att det är dyrt att transportera el och att det är därför inte Afrika säljer solel till Europa.
#4: Jo, men det är något med att alla EU-länder på något sätt är skyldiga att hjälpa till med elförsäljningen till alla länder. Vet inte exakt hur det fungerar.
Men poängen är att om Tyskland, som köper mycket rysk gas i normala fall, har svårt att göra det pga av politiska anledningar, så gör det att t ex vi måste hjälpa dom och det gör att priserna sticker iväg pga av mer efterfrågan än tillgång.
Typ. Detta är alltså en högst okunnig version av hur jag uppfattat det. Friskriver mig från allt ansvar för att faktiskt fattat det korrekt. :)
Mvh // Johan
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
För den som är intresserad…
Mvh // Johan
#5: He, ja, transparent verkar inte vara det mest beskrivande ordet för prissättning av el. 🙂
#6: En sammanfattning.
(Undrar varför hon filmade sitt hårfäste med jämna mellanrum.)