Annons:
Etiketterproblemlösninggör-det-självbredbandinternetantenner
Läst 365 ggr
Niklas
1/24/22, 11:35 AM

Så gjorde vi mobila bredbandet tio (25) gånger snabbare med extern antenn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min dotter Emmy har just köpt sitt första egna hus. Det ligger jättemysigt i Roslagen med kor och hästar som närmaste grannar. Med lugnet och tystnaden följer också dåliga internetförbindelser. 🙂

Hon valde Tres mobila bredband eftersom det dels var det billigaste med obegränsad surf och dels skulle ha bästa täckning där hon bor. Bästa täckning visade sig betyda surfhastigheter mellan 0 (när det låg mycket snö på träden) och som bäst 10 megabit per sekund. Oftast verkade det ligga någonstans mellan 2 och 5 Mbit. Till och med min telefon med Vimla-abonnemang hade bättre täckning.

Det är svårt att uppfylla alla sina internetbehov med en ostadig internetförbindelse på mindre än 5 megabit. Samtidigt känns tillgång till internet ännu viktigare om man bor lite avsides, med längre väg till affärer, sjukvård, skolor och arbete.

Som pappa och internetberoende kände jag att bra internet är en förutsättning för att bo så som Emmy har valt. Jag började läsa på vilka möjligheter som finns att förbättra internetförbindelsen. Ganska snabbt förstod jag att antennen till routern är viktig. Den router som följde med Tres mobila bredband (Huawei B818-263) hade inbyggda 4G-antenner. Så fort som man klev utanför huset tappade mobilen förbindelsen med det trådlösa nätet. Eftersom bredbandet dessutom ska användas i två hus på tomten var det ohållbart.

Antenner finns av två typer. Rundstrålande och riktantenner. De rundstrålande antennerna samlar ihop signaler från alla håll och ger routern en starkare signal. Det är användbart i områden där internetsignalerna är många och det är lätt att få en bra uppkoppling. På landet där det är långt till närmaste 4G eller 5G-mast fungerar rundstrålande antenner dåligt. Där är det riktantenner som gäller. Man riktar antennen direkt mot en mast så exakt som möjligt. Då samlar riktantennen ihop signalen och förstärker den innan den går vidare till routern.

Riktantenner är traditionellt ofta en lång metallpinne med tvärgående antennelement. Exempelvis gamla TV-antenner som satt på skorstenen eller en yttervägg var riktantenner.

Antenners möjlighet att förstärka signaler mäts i decibel, exempelvis dBi (decibel i förhållande till en isotropisk strålningskälla). För att få bästa möjliga förstärkning av en signal vill du därför ha en antenn med så högt decibel-värde som möjligt. Eftersom bättre antenner är större och mer komplicerade följer priset ofta med decibel-värdet. Högre dB betyder högre pris.

4G-tekniken är sån att för maximal hastighet behövs det två samverkande antenner. Tekniken kallas MIMO (Multiple Input Multiple Output). Med en antenn kan du som mest nå hastigheter omkring 20 megabit per sekund. Med två antenner kan du i teorin nå sändarens hastighet på 80 eller mer Mbit/sekund. En MIMO-antenn blev vårt självklara val. Behovet av bandbredd kommer snarare att öka än att minska i framtiden.

Runt hörnet står femte generationens mobilteknik, 5G. Operatörerna har startat i liten skala. Bland annat vissa områden i Stockholms innerstad har 5G. Med 5G ökar hastigheterna på internet dramatiskt. Det vill vi förstås inte missa. Vi vill inte heller behöva skaffa en till antenn när 5G kommer igång på riktigt. Det betyder att vi måste ha en antenn som klarar av frekvenserna i både 4G- och 5G-banden. De nyaste antennerna klarar av det, och är även bakåtkompatibla med 2G och 3G.

Först tänkte jag att en antenn som någon av nedanstående exempel skulle passa bra för våra behov.

» GYA05 riktantenn för 4G och 5G banden

» Riktantenn 4G - 5G LTE 16 dBi 698-3800 MHz inkl 5m kabel med MIMO SMA hane

Just innan jag tänkte beställa en av dem slog det mig att den tänkta placeringen, på en yttervägg, kunde bli problematisk med en antenn som sticker ut nästan en meter från väggen. När snön rasar ner från taken skulle antennen garanterat följa med i fallet.

Jag råkade veta att det finns andra tekniker att bygga antenner på. En av de tillverkare som gör det heter Poynting. Med deras teknik kan riktantenner göras mer eller mindre platta. Det var precis vad vi behövde för att slippa oroa oss för snöras. Jag bestämde mig för en Poynting-antenn med "korspolariserade" dubbla antenner (MIMO), kompatibel med 2G, 3G, 4G och 5G, endast en halv decimeter djup och väderskyddad, förstärkning på 11 dBi och förmonterad lågeffektförlustkabel med SMA-kontakter (står för Subminiature A).

» X-polarized, high gain, uni-directional LTE antenna (2X2 MIMO) 698 - 960 MHz & 1710 - 3800 MHz, 11dBi

Antennkabeln är viktig eftersom den försvagar antennsignalen. En lång kabel av dålig kvalitet kan äta upp hela vinsten från antennen. Du vill därför ha en så kort kabel som möjligt med lägsta möjliga effektförlust.

Mer avancerad teknik betyder förstås också dyrare. I stället för 1.000 till 1.500 kronor var vi uppe i drygt 2.000, exklusive väggfäste och eventuella andra tillbehör.

Till antennen valde jag ett väggfäste av kraftig aluminium från Kjell & Co och monterade det med kraftiga varmgalvaniserade torx-skruvar. Fästet sticker ut 25 centimeter från väggen. Det är tillräckligt för att kunna vrida antennen 180 grader, vilket kan vara bra om den behöver riktas mot en annan mast.

» Väggfäste i aluminium 25 cm

Antennen var billigast på Webhallen. Jämför priser. Det är ofta stora skillnader mellan billigaste och dyraste.

» Poynting Riktantenn 5G LTE MIMO 11dBi 698-3800 MHz

Montering av antennen var enkelt. Fyra skruvar till fästet i väggen och två muttrar håller antennens bygelfäste i väggfästet. Den medföljande antennkabeln är 5 meter lång. Det är lite längre än vad vi behöver just nu, men jag lät den vara för att slippa montera nya SMA-kontakter.

Ett beslut återstår när det gäller antennkabeln. Antingen borrar jag ett ganska stort (omkring 20 mm) hål i väggen där jag kan föra in kabeln i huset, eller också köper jag två fönstergenomföringar och mer kabel att använda inne i huset. Fönstergenomföringar är dyra och det är kabeln också. I gengäld betyder det att jag slipper borra hål i väggen.

Routern som följde med Tre-abonnemanget hade inga uttag för extern antenn. Den var med andra ord inte kompatibel med nya antennen. Som ersättare köpte jag en TP-link Archer MR600. Det är samma modell som vi har hemma och i sommarhuset. De är jämförelsevis billiga och har hittills fungerat bra. Den råkade dessutom vara prissänkt med 600 kronor på Kjell & Co.

» TP-link Archer MR600 4G-router med modem AC1200

Efter att ha skaffat ett nytt nano-SIM-kort till routern var det dags att göra ett första test. Antennen är bara grovt riktad åt samma håll som grannens, som också har mobilt bredband från Tre. Jag ska ringa Tre och ta reda på mer exakt riktning till närmaste 4G-mast. Med nuvarande inställning gav antennen stabila hastigheter på mellan 19 och 32 Mbit/sekund. Det är nästan tio gånger så mycket som utan riktantennen. Jag hoppas kunna nå betydligt högre när antennen är intrimmad, men 20 till 30 megabit per sekund fyller alla behov just nu.

Fortsättning följer…


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Choosing the correct antenna can be very confusing & technical.Use our customer friendly chart below to help guide you towards the correct antenna.
  • Redigerat 5/16/22, 5:33 PM av Niklas
Annons:
johan
1/28/22, 10:10 PM
#1

Väldigt intressant. Har precis en sådan router och mobilt bredband från Tre i sommarstuga, men det är känsligt var den står för att få bra täckning.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Vixxen
1/29/22, 1:43 AM
#2

Intressant läsning!

johan
1/29/22, 2:22 PM
#3

I Ponyting-antennen verkar kabel ingå. Har du köpt en annan kabel som var dyr utöver antennen, eller har du använt den som följde med?

Hur menar du att man kan lösa kabel från inne till ute genom fönstret? Förstod nog inte riktigt den biten.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Farwuq
2/1/22, 7:09 AM
#4

#0 Intressant, kan man inte sätta antennen i en paraboloid skål och på så sätt samla signalen lättare, men då kommer den garanterat nog att sticka ut för mycket från väggen.

Åk runt i trakter och leta upp 4G/5G antennen, pricka in den på kartan och åk sedan hem och beräkna bäringen i grader från huset.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Niklas
2/1/22, 2:41 PM
#5

#3: Jag har använt den förmonterade kabeln till Poynting-antennen. Vi kommer dock att behöva köpa mer lågeffektförlustkabel. Jag ska flytta upp antennen till skorstenen för att komma över fruktträd i trädgården och då räcker inte 5 meter.

Fönstergenomföring är en platt antennsladd med SMA-kontakter i båda ändarna som man lägger under fönstret från utsidan till insidan.

» Fönstergenomföring med SMA-kontakter

#4: Jag har inte sett parabolantenner för den användningen. Rent logiskt tycker jag det borde fungera, men det kan finnas egenskaper i signalen som hindrar det.

Jag ringde Tre och frågade om en punkt att rikta antennen mot och då var det enkelt att hitta deras mast på en karta och ta ut bäringen.


Helgens utmaning blir att dra markkabel för nätverk från huset med antennen till det andra huset. Routrarna når inte in dit.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Platt kabel för fönster och dörrar som drar ut din antennkabel utan att du behöver borra. Läs mer och beställ!
johan
2/1/22, 2:52 PM
#6

#5: Intressant. Jag tror det skulle passa mig bra då jag tror att bästa stället för antenn är precis utanför ett fönster som inte öppnas särskilt ofta.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Niklas
2/1/22, 8:12 PM
#7

#6: Det låter som en bra plats. Har ni något antennrör, exempelvis från TV-antenn, på taket om det visar sig att den behöver komma upp lite?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

  • Redigerat 2/14/22, 9:08 PM av Niklas
johan
2/1/22, 8:25 PM
#8

TV-antenn sitter också direkt på väggen.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
5/13/22, 8:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Idag flyttade vi upp riktantennen till mobila bredbandet på hustaket. Det, tillsammans med tre bortklippta grenar på ett av äppelträden, tog hastigheten till mellan 70 och 80 megabit per sekund. Som mest mätte vi upp 89 Mbit. Det betyder att hastigheten har ökat med omkring 2500 procent jämfört med innan vi startade projektet.

Antennen är riktad på en höft mot masten. Det kan finnas ytterligare lite bandbredd att vinna genom att finjustera den, men det orkar jag inte göra när hastigheten redan är så bra. Nu är nivån där jag hade hoppats vi skulle hamna. Även ute i trädgården är det höga hastigheter på de platser där jag har mätt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: