Smart hem iFokus

Smart hem

Etiketterenergisolenergieffektiviseringenergilagring
Läst 49 ggr
johan
1

Hur fungerar batterier till solceller?

Om man har solceller kommer man förr eller senare fundera på om man också borde ha batterilagring av elen man producerar.

Min upplevelse är att det är mycket svårt att avgöra om det ännu lönar sig att ha det, istället för att sälja sitt överskott och sedan ha det tillgodo när man behöver köpa el.

Med senaste tidens bitvis riktigt höga priser har jag åter börjat fundera på batterier, då man hade kunnat ladda batteriet när elpriset är som lägst och använda när elpriset är som högst. Man skulle alltså jämna ut priset över dygnet.

Jag hittade en genomgång av olika typer av batterier och installationer som var läsvärd.

https://www.solcellskollen.se/blogg/dags-att-lagra-din-solel-har-ar-det-du-behover-veta-om-batterier

Mvh // Johan

I den här guiden går vi igenom vad som är viktigt att tänka på inför ett köp av batterier till sin solcellsanläggning och hur man kan jämföra olika modeller.
  • Redigerat 2022-02-12 18:39 av Niklas
Farwuq
2

Jag har en solcellsanläggning till kolonistugan.
Inköpt för många år sedan och monterad av mig själv.
På taket, riktat mot söder med ca 30 graders vinkel, har jag en 80W solpanel.
Sedan har jag grova likströmskablar ner till en laddningsregultor, sedan därifrån till ett fritidsbatteri på 70Ah.
Ledningsdragning från regulatorn och upp till en taklampa (LED) på ca 6W och en läslampa vid soffan även den LED på ca 6W.

Jag är således inte ansluten till något yttre växelströmsnät, jag kör med 12V likström.

Jag har sett på Youtube om individer som håller sig med parallella elnät i sitt hus, ett likströmsnät på 12 eller 24 V och dels det kommersiella.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Niklas
0

#0: Det borde finnas en stor marknad om någon leverantör listade ut hur de ska göra rimliga och lättförståeliga kalkyler för batterilagring av solel.

#1: Intressant. Vet du hur lång tid det tar att ladda upp batteriet från låg nivå till 100 procent?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Farwuq
2

#2 Nej, men en riktigt solig dag räcker långt. Jag har aldrig dragit ner batteriet till mininivå, då jag bara använder belysning sparsamt. Jag var dar nu i morse, vid 5 för satt hämta lite saker och då var batterinivån 12,6v. Jag har haft lösa tankar på att skaffa en växelriktare och ytterligare batterier, men jag är en svårt sjuk gammal man så det får nog vara som det är. Men om man ska bygga ut sin "batteri pool" så är det viktigt att samtliga batterier har samma Ah och av samma typ.

#0 Det finns en del klipp på Youtube med klipp sök på: off grid solar power system, eller något liknande, som: netzunabhängige Solarstromanlage, système d'énergie solaire hors réseau eller автономная солнечная энергосистема. Dessa har jag använt, men de visar oftast stora installationer med 230V AC.
Var inte rädd för utländska språk, bilderna talar och den som har lite kött på benen förstår ganska bra vad som avhandlas.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

• Redigerat 2022-02-01 06:51 av Farwuq
Niklas
0

#3: Tack för informationen!

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning