Smart hem iFokus

Smart hem

Etiketterappartips-förslagtrygghet
Läst 59 ggr
Niklas
1

Smart legitimation för mobilen - Freja eID

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är du som jag och föredrar att ha viktiga uppgifter digitalt i stället för på papper eller andra fysiska handlingar? Då kanske Freja eID är något för dig.

Freja eID är precis vad det låter som, en digital identitetshandling i form av en mobil-app. Den fungerar som ett fysiskt nationellt ID-kort samtidigt som du kan använda den för att logga in på många ställen på nätet och i appar, på samma sätt som med BankID. Du kan även lagra exempelvis Covid-bevis i appen. Det skyddar också mot ID-kapning och är helt gratis.

Freja eID är godkänt av Svensk e-legitimation och DIGG, Myndigheten för digital förvaltning.

300 tjänster stödjer Freja eID. Här är några:

• PostNord
  • 1177 Vårdguiden
  • Skatteverket
  • Pensionsmyndigheten
  • Arbetsförmedlingen
  • Bolagsverket
  • eduID
  • Internetstiftelsen
  • Länsstyrelsen
  • Min Myndighetspost
  • Polismyndigheten
  • Sveriges regioner
  • SkolID
  • Stockholm Pride
  • Transportstyrelsen
  • Verksamt.se
  • Svenska Spel och ATG
  • Mängder av kommuner, högskolor, apotek och vårdgivare.

» Läs mer om Freja eID

» Freja eID för iPhone och iPad

» Freja eID för Android

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

En gratis mobil e-legitimation som gör att du snabbt och säkert kan komma åt tjänster och godkänna uppdrag online. Dessutom skyddar den dig mot ID-kapning.
johan
2

Tyvärr är det väldigt få ställen som acceptera Freja istället för fysiskt ID-kort. Och dom som accepterar det digitalt har även BankID.

Jag har haft FrejaID ett bra tag, men hittills aldrig kunnat använda det som jag hade hoppats, dvs slippa ha med legitimation.

Mvh // Johan

Vixxen
4

Har också Freja eID. Tänkte att det kan vara ett alternativ om Bank ID inte fungerar eller ligger nere.

DesK
1

Har också Freja eID, men precis som Johan säger, så har jag inte haft så mycket nytta av den än. Har Bank-id sedan länge.

/Désirée

Niklas
1

#2: Så har jag också använt det. BankID har ganska ofta störningar och är oåtkomligt och då är det bra med alternativ. Det är rätt många av tjänsterna som använder Freja eID jag använder.

Skydd mot ID-kapning är ensamt ett tillräckligt skäl för mig att ha Freja eID. 🙂 I och för sig tror jag att jag var skyddad mot det redan innan också via någon tjänst hos Skatteverket.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Draken
0

Jag har endast Bank ID. har inte ens funderat på att lägga in Freja 😊

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis