Smart hem iFokus

Smart hem

Etikettsolenergi
Läst 108 ggr
johan
4

1500 kr från solen

Jag har solceller på mitt radhus i Svealand. Under mars månad har dom sparat mig ganska precis 1500 kr.

Kategori Pris
Såld el 650 kr
Skattereduktion för inmatning till elnätet 350 kr
Användningen av egenproducerad el 500 kr

Skattereduktionen är 60 öre / kWh man säljer som överskott.

Priset för den egenproducerade elen är ungefärlig, så jag tagit ett snitt vad jag betalt för köpt el under månaden. (Jag har timbaserat elpris, så det varierar över dygnet)

Mars är den första månaden på året då solcellerna verkligen gör skillnad. Juni och Juli är bäst och brukar vara mer än det dubbla mot produktionen i mars.

Det är ytterst få investeringar jag gjort som jag är lika glad över som solceller.

Detta är femte året jag har dom och jag är fortfarande lite mind blown över att det fungerar så bra på ett litet hus i Sverige.

Mvh // Johan

• Redigerat 2022-04-02 12:17 av johan
Maria
3

Wow.

Hur stor yta är det med solceller?

/Maria

johan
4

#1: Det är 45 paneler. Osäker på hur stor yta det är, men det är nog skapligt nära verkligheten om man säger att en panel är 1 m2.

Panelerna är fördelade både på taket i öst/väst-riktning och 7 på carport i söderläge.

Så förutsättningarna hade kunnat vara bättre med större yta mot söder.

Och dagens paneler är både mer effektiva och billigare, så idag hade samma investering både varit billigare och producerat mer energi.

Mvh // Johan

Maria
3

Ah tack. Ska visa min man detta😉

/Maria

johan
4

Så här har vårt produktion sett ut senaste åren.

image.png

Mvh // Johan

Pyttelite
2

Borde du inte räkna med investeringskostnaderna i din beräkning ovan.

Räcker inte att bara skriva ytterst få investeringar - behövs bygglov t ex.

Men det var kanske bara ett bra resultat du ville visa 😊

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

johan
4

#5: Du lyckas då alltid hitta något negativt i varje bokstav jag skriver på iFokus.

Ja, jag tycker om att visa något positivt och något som gör mig glad och kanske kan inspirera andra att också bli glada och bli mindre sårbara för skenande elpriser. Förstår faktiskt inte varför det är så provocerande för dig.

Jag har inte ansökt om bygglov, möjligen gjorde firman som installerade dom det åt mig. Jag minns faktiskt inte.

Kostnaden skulle inte säga så mycket, då den kommer varierar så mycket från hus till hus och hur stor anläggning man har. Och paneler har blivit mer effektiva OCH billigare. Så det är bättre att be om en offert för sina egna förutsättningar.

Men just min anläggning, med mitt tak och mina förutsättningar kostade 2018 ca 180 000 kr. En granne i närheten med något mindre anläggning och lite annorlunda förutsättningar betalar ca 140 000 kr och får mer effektiva paneler.

Mvh // Johan

• Redigerat 2022-04-02 12:35 av johan
Pyttelite
0

#6: Om du skriver att solen ger dig 1500 denna månad är det rimligt att du också anger investeringskostnad inte sant.

Det har väl med hyffs att göra om man redovisar ett ekonomiskt resultat och inte med negativism.

Maria
4

Jag som inte fattar mycket av sådant här förstår i alla fall att det kostar att investera men det var väl inte det som siffrorna visar utan produktionen om jag förstått rätt.

/Maria

Pyttelite
0

#8: Det står uttryckligen att solen sparat 1500 kr till Johans favör.

Då är inte omkostnader och investeringar medräknade så det stämmer inte.

Skriver av en mkt negativ människa. 😁

Maria
2

#8 I mitt huvud stämmer det gott då jag själv inser att det kostar att installera anläggningen.
Vad det kostar kan säkert variera stort men här har man ju siffror att bolla med.

/Maria

johan
4

Det hade kunnat vara så att jag haft min anläggning så länge att intäkterna redan betalt av utgiften och därmed vara en 100 % inkomst.

Hur lång tid det är beror givetvis på pris för installation, om du betalade direkt eller lånat pengar och har räntor, etc. I mitt fall har jag redan betalt min anläggning, så det enda jag märker nu är inkomster och minskade utgifter.

Men jag tror alla som läser min text och inte är ute efter att hitta fel och negativitet i allt jag skriver, förstår att det finns en investeringskostnad. Speciellt som jag skrev att det var den INVESTERING jag varit mest nöjd med.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#11: Den kan vara så att du har betalat av insatsen men du har fortfarande fast kostnader och i vilket fall så nämndes det ju inte.

#10 Nu diskuterar du min rätt att kommentera Johans inlägg - är det så att jag inte får det?

Maria
3

#12 Åh nej, försök inte…
Jag skrev att i mitt huvud stämmer det gott .

/Maria

johan
5

#12: Den enda kostnaden är för installation. Det finns inga löpande kostnader efter det. När anläggningen betalat av sig i form av såld el, minskade kostnader för köpt el, Skattereduktion (så länge den finns kvar) och minskade kostnader för överföringsavgift, skatt och moms, så är det ren vinst.

Så om jag hade hade skrivit det här inlägget om ca 5 år, eller sannolikt kortare om elpriserna fortsätter som nu, så hade det varit 1500 kr ren vinst.

Mvh // Johan

Condor
3

#14:

Finns det inga solceller för balkongen för folk som bor i en lägenhet? Att producera sin egen el är just nu, när elpriserna stiger, aktuellt. Men inte alla bor i ett eget hus och i en lägenhet har man inte samma möjligheter. Jag värmer upp lägenheten med el och det var redan dyrt innan priserna steg.

Varför har ingen kommit på ide´n att tillverka en motionscykel med en generator, så att man kan mata in el till elnätet medan man tränar? Många människor sitter i timmar på sin motionscykel och tillverkar energi som slösas bort. Skulle man få pengar för att motionera skulle det också motivera många att träna. Man hjälper sin kropp, sitt bankkonto och miljön på det här viset.

Pyttelite
0

#14: Klart att det finns en underhållskostnad för det är väl inte en evighetsmaskin?

johan
4

#16: Nej det finns inga löpande kostnader eller underhåll. Regn och vind tvättar bort den pollen som kan störa. Däremot blir dom tids nog mindre effektiva. Det beror till stor del på hur varmt det är. I vårt klimat räknar man med en livslängd på 30+ år. I mellanafrika är det snarare 15-20 år.

#15: Du behöver ganska stor yta för att det ska vara värt det. Bor man i lägenhet är det bättre att föreningen gemensamt gör investeringen och installerar på taket och att alla hushåll och föreningen får lägre elkostnader.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#17: Härligt vilken bra försäljare du köpt av. 🙃

Niklas
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här såg el-produktionen i mars ut för oss. Vår anläggning är betydligt mindre än Johans. Vi har 4 paneler åt öster, 4 åt väster och 20 åt söder.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
3

Lägger du på 60 öre för varje såld kWh och hur mycket du slapp köpa så blir det en hel del du också sparar på att ha gjort denna investering.

Mvh // Johan

Niklas
2

#20: Absolut. Vi är mycket nöjda. 🙂 De höga elpriserna är mest ett elände, men det känns ändå lite som att få kickbacks när man producerar egen el.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning