Smart hem iFokus

Smart hem

Etiketterautomatiseringhomeyfailhome-assistant
Läst 25 ggr
Niklas
3

Vad är Homey Bridge?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Homey Bridge är tänkt att vara en hubb för alla dina smarta prylar. Den är utrustad med diverse vanliga protokoll i smarta-hem-sammanhang:

Du ska kunna para nästan vad som helst med Homey Bridge. Antingen direkt via protokollen eller med appar. Apparna finns för alla stora märken, exempelvis Philips Hue, Ikea Trådfri och Sonos. Det finns över 700 appar just nu. Homey skriver att de kan styra tiotusentals prylar från tusentals olika tillverkare.

Du styr Homey antingen med mobil-appar eller via deras webb-app i en webbläsare. All funktionalitet finns i webb-appen och det mesta även i mobil-apparna.

Om du har exempelvis lampor från Ikea Trådfri kan du para dem Homey, utan att använda Ikea Trådfri gateway, och styra dem från Homey-appen. För dem som inte vill ha en massa olika hubbar är det en bra idé med en hubb som styr allt. Vissa hubbar går det bra att para Homey direkt med. Philips Hue är en av dem. Då följer alla anslutna enheter med.

Jag har parat min Homey Bridge med Philips Hues hubb, direkt med Ikea Trådfris lampor och vägguttag via Zigbee, Google Nest mini och Google Home mini, samt direkt med en Aqara Smart Plug via Zigbee. När jag väl kom underfund med hur parning via Zigbee går till gick det relativt snabbt att para alla enheter. När prylarna är parade går det att gruppera dem i hem och zoner. Zoner kan vara exempelvis rum.

En av de största idéerna bakom Homey är att du ska kunna skapa flöden. Flöden är som program där du beskriver vad du vill ska ske när en viss sak händer. En händelse kan bland annat vara att du trycker på en strömbrytare, att en viss tidpunkt infaller eller att du aktiverar flödet i Homey-appen. Det kan även vara kombinationer av händelser. Att du kommer hem när det är efter solnedgången kan tända en lampa.

Som sagt, idén bakom Homey och Bridge är bra. Tyvärr är Homey Bridge en beta-produkt. Enkla saker som lampor fungerar bra. Sensorer, exempelvis Philips Hue rörelsesensor, är det sämre med. Det går att para den med Homey. Däremot vet inte Homey att det är en sensor eller vad den kan användas till, så det går inte att göra något med den i Homey-appen. Som det är nu kan inte Homey Bridge göra mycket som du inte redan kan göra med dina andra appar, gateways och hubbar. Ofta kopplar Bridge ner sig och är otillgänglig, tappar kontakt med anslutna enheter och har oförklarliga hyss för sig. Vid något tillfälle har den varit okontaktbar i flera dygn.

Apparna som man installerar för att kommunicera med sina smarta prylar är, som jag skrev inledningsvis, väldigt många. De flesta är däremot inte anpassade för Homey Bridge och går därför inte att använda.

Jag köpte Homey Bridge i november 2021. Jag visste om att det var en beta-produkt och tog risken att det inte skulle fungera perfekt från början. Det som stör mest är dock att under den här tiden har Athom, företaget bakom Homey, varit väldigt sparsamma med information om hur det går med utvecklingen av Homey Bridge. Jag tror inte jag har fått ett enda mejl om det. Däremot har de byggt en del andra saker, bland annat avancerade flöden för Homey Pro, en programmerbar och mer avancerad version av Homey Bridge. Det är dock inget innehavare av Homey Bridge kan använda.

Homey Bridge saknar dokumentation. Jag har vid åtskilliga tillfällen sökt på nätet för att få svar på typiska användarfrågor. Nästan utan undantag har försöken varit fruktlösa. Viss information finns om Homey Pro, men det är så mycket som inte gäller Homey Bridge så det är inte till någon nytta.

Det finns ett diskussionsforum på Homeys webbplats. Det är avsett för diskussioner mellan användarna. Homeys personal tycks inte vara aktiva där. Tyvärr betyder det att det bara går att få information om det som är tillgängligt bland användarna. Det inkluderar inte statusrapporter, kundspecifika supportärenden och liknande. Dem måste man skicka in via ett supportformulär på webbplatsen. Den gång jag gjorde det tog det två dygn innan jag fick svar.

I dagsläget kan jag inte rekommendera Homey Bridge. Jag slutade använda den tidigt i våras men följer eventuell utveckling via forumet. Det är ingen färdig produkt, det finns ingen publik tidplan, det saknas dokumentation, det är svårt att få hjälp och Athom verkar inte ha tid att hålla alla sina bollar i luften.

Nyligen installerade jag Home Assistant på en Raspberry Pi. Min tanke är att testa om det fungerar bättre än Homey. 🙂

» Homey Bridge

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Skapa ett bättre smart hem med Hpmey. Styr, automatisera och övervaka hela ditt smart hem från en enda plats. Homey stöder mer än 50 000 enheter från tusentals märken.
  • Redigerat 2022-09-05 13:17 av Niklas
Vixxen
1

Bra beskrivning!