Smart hem iFokus

Smart hem

Läst 56 ggr
MagArne
2022-09-09 11:34
0

Luftsolvärmare

Någon som byggt egen luftsolvärmare och har några tankar och idéer?

Ger det någon extra värme? Ger det värme även på vintern eller är det endast en riktig solig vårvinterdag runt "nollan" den ger ett tillskott?

Ska man ta in luft utifrån och värma eller tar man in luft från samma utrymme som man vill värma upp?

Tänkte ha till mitt garage för att minska användningen av elelementen och få det frostfritt.

Niklas
2022-09-09 11:50
0

Jag har inte ens hört talas om luftsolvärmare. Måste Googla lite.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Niklas
2022-09-09 13:31
1

Det här är den bästa beskrivning jag har hittat, det vill säga den luftsolvärmare som ger bäst effekt. Beskrivningen av hur han byggde är väldigt detaljerad.

En kort sammanfattning:

”Vid en första testkörning med den största fläkten den 12 februari med utetemp -4,2 och klart solsken, blåste 55-gradig luft ut ur luftsolfångaren. Temperaturskillnaden mellan luftintaget och utblåset var 43° C och luftflödet ca 170 m3/h.

Luften togs vid mättillfället inne från källaren. Temperaturen i luftintaget låg på +12° C

Detta betyder att luftsolfångaren vid gynnsamma förhållande i mitten av februari kan komma upp i ca 2000 watt med nuvarande konfiguration. Det får anses godkänt för en luftsolfångare på 2,55m2.”

» DIY Pop can solar heater

• Redigerat 2022-09-09 13:31 av Niklas
johan
2022-09-09 15:42
2

Oj, coolt. Hade inte jag heller hört talas om. Hade mest läst om solfångarna för att värma vatten.

Mvh // Johan

MagArne
2022-09-12 07:10
0

De är klart coola men har läst lite om att det kan byggas upp mögel och annat äckel i dom då de inte används under längre perioder.

Men det kanske man löser med att spraya alkohol/ytdesinfektion i luftintaget och tvångsköra fläkten? På tider när solen inte ligger på för det tycks ju bli varmt ;-)

Niklas
2022-09-12 14:36
0

Man kan kanske måla med färg som inte möglar också.

Undrar om det finns något smidigare och lika effektivt som att använda tomburkar till rören.

johan
2022-09-12 15:15
0

Finns det inte material där inte mögel kan bildas?

Mvh // Johan

Niklas
2022-09-12 15:20
0

Jo, säkert.

MagArne
2022-09-12 16:55
1

Här finns lite att läsa om mögel i solvärmarna.

https://www.lfs-web.se/mogel-luftsolfangare-solventilator.htm

I allt mer populära luftsolfångare och solventilatorer kan mögel och bakterier komma att trivas. Inomhusmiljön kontamineras i sådant fall genom tilluften.