Mest effektiva snålspolande duschmunstycket
Ni som har snålspolande duschmunstycken och är nöjda, vilka modeller har ni?
Vi har ett kanske fem år gammalt från Clas Ohlson vars märke jag inte vet. Jag misstänker att det inte är det allra mest effektiva. Tror det spolar 8 liter per minut.
[Foto av Chandler Cruttenden på Unsplash]
8 liter per minut lät väldigt bra! Känns som jag behöver uppdatera mig. Jag tror våra ger 12 l / minut.
Uppdatera gärna tråden om du hittar något som är snålare men ändå skönt att duscha med.
Mvh // Johan
Jag köpte en Hansgrohe Croma Select S 1 jet för ett par månader sedan.
https://www.vvsochbad.se/hansgrohe-croma-select-s-1-jet-handdusch-oe110-mm-med-ecosmart-krom-1053062
Den spolar 7l/min enligt specifikation men har för mig jag mätte upp den till 8l/min. Min gamla spolade 12l/min
För mig duger flödet med min fru tycker det är lite snålt då hon har längre hår än mig. Tror de har en variant på 9l/min som kanske hade varit mer uppskattad?
Duschhandtaget känns rejält och hållbart.
#2: Hans Grohe gör bra kvalitet. Det ska finnas duschmunstycken som heter någonting med EcoSmart Green och som tydligen är deras mest snålspolande serie. Tror jag såg att de spolar 6 liter per minut. Då gissar jag i och för sig att det inte är någon komfortstråle direkt.
En annan variant som jag har funderat på, är att installera duschhandtag med dödmansgrepp så att vattnet stryps när man inte håller in knappen. Kan säkert spara mycket men det finns säkert inte komfortduschar med sånt. 🙂
Det här är ett duschhandtag som bara spolar 6 liter per minut.
» Handdusch Hansgrohe Crometta 100 1jet Med EcoSmart Green 6 l/min- 26334400
Har inte hittat det i någon vanlig butik.
Det jag har påstår att det är 9 L/m. Har dock för mig att jag mätt att det är mer. Måste kolla igen. Om det skulle gå att gå från 12 (som jag tror det är) till 8 är det ju en bra besparing.
Men enklare kanske skulle vara om man kunde få familjen att minska hur mycket man vrider på kranen och hur länge man duschar.
Mvh // Johan
Ikeas duschmunstycken verkar vara begränsade till 8 liter per minut.