Mitt digitala fritidshus
Det började med att vilja kunna sätta på element innan man kom till fram, då det tagit över ett dygn att få upp värmen på våren och hösten. Självklart ville man också att elementen skulle styras smart efter elpris.
Sedan började man oroa sig för hur fuktigt det egentligen är i källaren. Så det kom en del fukt- och temp-sensorer.
Hur mycket kostar det egentligen att ha luftavfuktare igång? Vågar man ha det nu för tiden?
Värmepump installerades för att minska energikostnad från el-element. Det vill man ju också kunna styra smart och via mobilen. Och hur mycket ström drar den egentligen?
Vad är det i huset som förbrukar mest el? Energimätning på elcentral och utvalda saker verkar bra.
Vad är det för badtemperatur? Det gick att hämta från en hemsida.
Önskar jag kunde styra och mäta varmvattenberedaren också. Det får bli nästa projekt.
Börjar bli rätt nöjd med min överblick över mormors lilla hus. :)

Mvh // Johan
Wow! 😎🤩😎
Imponerande. Är sugen på något liknande själv men känner att jag saknar kunskapen och tiden att påbörja projektet.
Har du någon lösning på G för att styra eluttag eller liknande efter dygnets elpriser?
#2: Inte än. Har funderar på det.
När vi inte är där är det luftavfuktare och varmvattenberedare som förbrukar mest el, ca 2 kWh / dygn. Det låter lite, men med Skånska elpriser blir det många kronor över tid.
Luftavfuktarna anpassar sig rätt väl efter hur fuktigt det är, så har inte bestämt för hur jag ska göra. Det är möjligt att dom skulle kunna jobba längre tid på billigare timmar, än kortare utspritt över dygnet. Samtidigt är det så lite att jag undrar om det ger så stor effekt.
Varmvattnet däremot skulle jag hellre göra något åt. Den sticker gärna iväg över 1000 W en stund var tredje timme. Vill hitta en balans mellan att inte förbruka el i onödan, undvika bakteriebildning och att göra det enkelt att komma dit/åka där ifrån.
En ballofix för att stänga av vattnet till den, tömma ut vattnet och sedan stänga av den är nog bästa lösningen när det står tomt under längre perioder. Att bara ha den på under t ex de 3 billigaste timmarna på dygnet kanske är bäst när det är tomt, men det snart ska komma dit någon igen.
Mvh // Johan
Snyggt!