Har du sett IKEAs Åskväder?
Det finns en ganska ny Ikea-serie som heter Åskväder. Det är ett modul-uppbyggt system för jordade förlängningssladdar och grenuttag.
Man väljer sladdlängd, antal och typ av uttag, strömbrytare, med mera och sätter ihop dem som man vill. Den enda regeln är att man börjar med en sladd med stickkontakt. En av alla moduler som finns är en trådlös Zigbee-strömbrytare som bryter strömmen till alla efterkommande moduler. Själva den delen kostar 100 kronor, vilket kan vara prisvärt om man ändå har eller tänker köpa andra delar i Åskväder-serien.
Till Åskväder finns sladdar i olika längder, enkel- och dubbeluttag, USB-uttag, strömbrytaren och väggfästen.
En av de speciella sakerna med Åskväder är att du kan bygga som Lego. En stickkontakt, ett dubbeluttag, två meter sladd, ett enkeluttag, ett USB-uttag, en kort sladd, en strömbrytare, ett enkeluttag, till exempel. Maximalt tror jag det går att sätta tio uttag på samma sladd och det räcker ganska långt.
Delarna verkar vara påkostade med bra design och hållbara material. Det är inte väldigt billigt dock. Ett start-paket med fyra delar kostar 200 kronor. Det innehåller två sladdelar, ett enkelt och ett dubbelt uttag. Ett enkeluttag kostar 50 kronor och ett dubbelt 100 om man köper dem lösa.
Den som bor i ett äldre hus med få fasta vägguttag är antagligen ett perfekt mål för Ikeas Åskväder. Det är bara att bygga sig fram längs väggarna och sätta uttag där de behövs. Att det finns väggfästen betyder att det nästan går att få det att se ut att vara fast installerat.
Jag glömde skriva att max uteffekt är 3.680 watt på IKEA Åskväder. Det är relativt mycket för ett trådlöst uttag om man väljer att bygga det så.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hittade en film om Åskväder.
Smart att zigbee-brytaren stänger av allt efter den. Då skulle man kunna ha två kontakter som alltid ska vara på, och ytterligare tre som ska gå att växla. Skulle vara användbart vid en tv-bänk t ex, där man kanske vill att ens router och apple tv alltid ska ha ström, men tv, xbox, etc ska stängas av helt för att inte förbruka ström i standby.
Mvh // Johan
Precis. Det är lätt att se möjligheter för IKEA att utveckla Åskväder-konceptet.
Jag vill gärna att de gör en modul med överspänningsskydd som skydd mot åsknedslag, strömspikar och liknande.
Gärna en med USB-C-uttag och vanliga USB-A med starkare laddström för datorer och annat.
Och en med UPS-batteri (Uninterruptable Power Supply = reservström) för USB-prylar när det blir strömavbrott. Det skulle bland annat vara bra för Raspberry Pi ansluten till USB-uttagen, och för routrar, röstassistenter, med mera.
Och varför inte göra deras Trådfri-gateway till en modul också? IKEA ska för resten släppa en ersättare till nuvarande Trådfri-gateway i oktober. 🙂
Räckviddsförlängare för Wi-Fi, Zigbee, Bluetooth och andra protokoll vore användbart.
Små högtalare skulle också kunna vara moduler och ge ett skönt omgivningsljud i rum om man placerar dem lite här och där på sladdarna.
Sensorer är ett annat självklart område att bygga moduler för. Temperatur, luftfuktighet, bullernivåer, ljus.
Nattlampor som startar när det är mörkt och de upptäcker ljud eller rörelse.
En vattentålig modell för utomhusbruk, till trädgårdsbelysningar, motor- och kupévärmare eller bara förlängning av räckvidden för trådlösa nätverk ut i trädgården, garaget eller friggeboden.
Det går att spåra ur hur långt som helst. 😃
- Redigerat 2022-09-21 11:42 av Niklas
#5: Bara som en Trådfri-dongel att sätta i vägguttag väl?
#6: Aha.. Kanske missuppfattade att det var en del av Åskväder.
Mvh // Johan
Visst är det så med Zigbee, att alla anslutna enheter förlänger nätverkets räckvidd? De bortersta noderna sätter räckviddsgränserna.
Ja, men bara dom som är anslutna till strömkälla. (Tror jag)
Mvh // Johan
Alltså inte batteridrivna? I så fall är det ändå alla lampor som sitter både ute och inne, trådlösa strömbrytare, med mera.
Så har jag tolkat det. Det är väl för att minska tjattret och spara batteri.
Mvh // Johan
Då betyder det att räckvidden runt vårt hus borde vara ganska bra. Vi har Zigbee-lampor i alla fönster. Det kan förklara varför det gick så bra att styra en zigbee-strömbrytare i garaget som är ett annat hus. Jag trodde väggarna i båda husen skulle göra det svårt.