Smart hem iFokus

Smart hem

Etiketterbesparingarenergivärmepump-värmeväxlare
Läst 46 ggr
johan
1

Är din värmepump en energitjuv?

Värmepumpar framställs ofta som en räddande ängel när elpriserna skenar och temperaturen sjunker. Och om är helt fantastiskt effektiva jämfört med t ex el-element.

Jag har dock upptäckt att mina värmepump förbrukar mycket energi när den är avslagen. Den sitter i ett fritidshus och behöver inte användas så ofta, men den är uppkopplad så den går att styra över internet.

I detta standby-läge förbrukar den hela tiden mellan 15-20 W. Det låter lite, men på ett dygn blir det drygt 0,35 kWh. Och på ett år blir det närmare 130 kWh. Med dagens elpriser i södra Sverige blir det många hundralappar på ett år, helt i onödan.

Min plan är att sätta en smart plugg vid värmepumpens kontakt. Då kan jag både stänga av strömmen helt och ha kvar fördelen att kunna starta värmepumpen över internet så att det är skön temperatur när vi kommer dit.

Som det verkar kommer kostnaden för den smarta pluggen spara in sig snabbt.

Mvh // Johan

Niklas
0

Fungerar värmepumpen så att den startar i samma läge som när den stängdes av, så att man inte måste trycka på en fysisk knapp för att den ska starta igen?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Niklas
0

För resten, eftersom vi tittar på luftvärmepumpar just nu, vad är det för energiklass på den du har där nere?

johan
0

A+++

Mvh // Johan

johan
0

#1: Det är en bra och relevant fråga. Jag vet inte. Jag tror dock inte det spelar så stor roll, så länge den kopplar upp sig på wifi och att man sedan kan styra den normalt.

En automation kanske skulle behöva se ut typ så här:

• Slå på smart plugga
  • Vänta 30 sekunder
  • Slå på värme på värmepumpen

En av mina luftavfuktare startar t ex inte efter man bryter och aktiverar strömmen via en smart plugg, så den går i praktiken inte att styra.

Mvh // Johan

Niklas
0

#4:

”En av mina luftavfuktare startar t ex inte efter man bryter och aktiverar strömmen via en smart plugg, så den går i praktiken inte att styra.”

Det var precis det som fick mig att fundera. Vi har en luftavfuktare som går att starta och stoppa, men den startar varje gång i sitt ursprungsläge. Bättre än att inte starta alls i och för sig.

Niklas
0

#3: Bra. Jag vet inte hur stor skillnaden är i praktiken mellan A+ och A+++, men en pryl som går mer eller mindre konstant vill jag gärna ha högsta effektivitet i.

• Redigerat 2022-09-23 13:14 av Niklas
johan
0

Här är energideklarationen för den jag har. Du kanske kan hitta en liknande för den du funderar på och jämföra värden.

https://www.bauhaus.se/media/energi/data/2146857K.pdf

Mvh // Johan

Niklas
0

Ha ha, det är samma värmepump! 😂 Innan jag hittade den tittade jag på Panasonic NZ25VKE. Den är bara A+-klassad.

Utmärkt luftvärmepump från Panasonics NZ-serie med en hög värmekapacitet på 6,3 kW. För effektiv uppvärmning av hem upp till 120 m². Installation ingår i priset.