Mäta vattenförbrukning
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Den här videon testar olika produkter för att mäta din vattenförbrukning. Den tar också upp lite om hur mätningen går till, vilket jag tyckte var intressant.
Video berör hur appen fungerar och om det finns integrationer med smarta hem-system som Home Assistant.
Funktioner som testas:
- Hur enkelt är det att installera?
- Hur exakt mäter den?
- Upptäcker den stora läckor?
- Upptäcker den små läckor, som droppande kranar?
- Hur bra är tillhörande app?
- Kan den styras lokalt utan behov av molntjänst?
- Kan den stänga av inkommande vatten vid läcka?
- Krävs någon löpande prenumeration?
Mvh // Johan
Vatten är billigt. Om det inte är varmt förstås. Jag har än så länge inte sett någon anledning till att mäta förbrukningen. Vårt hushåll ligger ungefär på normen i förbrukning.
Tycker vatten är ganska dyrt. Minns inte exakt vad vi betalar, men det är många tusenlappar per år.
Jag tror också vatten allt mer kommer bli en resurs vi behöver vara mer rädda om och snåla på. Vi ser redan det sommartid på vissa ställen även i Sverige, men speciellt i södra Europa, stora delar av USA och garanterat i delar av världen vi får mindre nyheter från.
Mvh // Johan
#2: I Täby betalar vi bara 2,9 öre per liter vatten. Det tycker jag är extremt billigt. Att vi gör av med väldigt mycket är en annan sak. 😃
» Så mycket kostar vattnet i din kommun
Jag håller med om att vatten nog ofta är underskattat. Det är bland annat därför jag tycker det är så billigt.