Lev över dina tillgångar
Karma heter en mobil-app för iphone och Android. Med Karma hittar du restauranger, butiker och caféer som erbjuder mat till halva priset.
Det är inget fel på maten. Det kan vara dagsfärskt bröd eller tårtor som de inte hinner sälja före stängning, eller färdigrätter som är lagade för att ätas samma dag. I stället för att slänga erbjuds maten i Karma-appen. Det är först till kvarn som gäller. Ibland måste man vara snabb att svara ja. 🙂
Vi handlar mycket färskt bröd som vi fryser in och tar fram när vi behöver det. Jag föredrar god vällagad fiskgratäng från Melanders fisk framför en sunkig pizza till samma kostnad. Det finns mat i alla prisklasser.
Genom att använda tjänster som Karma kan du äta som en kung till halva kostnaden. Tipsa gärna om andra sätt att få hushållspengarna att räcka längre så fler kan leva över sina tillgångar. 😉
- Redigerat 2022-10-07 11:29 av Niklas
Bra koncept, men vad jag kan se framgår det ingenstans vilka affärer som är anslutna. Det verkar som om man måste skapa ett konto för att få reda på det. Misstänker att de flesta finns i Stockholm och däromkring, så då är det inte något vits för någon i Skåne att ansluta sig än så länge.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2022-10-07 11:47 av Carmarino
Så mycket som förändras och till det bättre dessutom.🙂
Det här låter som ett jättebra koncept.
/Maria
#1: Du har rätt, man måste vara inloggad för att se utbudet i Karma. Just Skåne verkar inte ha fallit för konceptet. Annars är större delen av Sverige rätt välförsett.
#3: Har för mig att jag kollade på Karma för något år sedan, och det var lika dåligt med anslutna affärer i Skåne då. Vet inte varför. Tydligen ska de finnas i Malmö, enligt svaret på en fråga i appen, men det är alldeles för långt härifrån för att det ska löna sig för mig.
Tror att det kan finns en annan app med liknande koncept här i syd, men jag är inte säker och det poppar inte upp något namn i hjärnan heller. Synd, för det är ju bra att möjligheten finns.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2022-10-07 12:19 av Carmarino
Jag hittade en av de andra apparna. Tyvärr vet jag ingenting om den.
- Redigerat 2022-10-07 15:39 av Niklas
#5: Hittade också den, men det verkar vara samma där - man måste vara medlem och logga in i appen för att se var de finns.
Ett helt annat koncept, men Matsmart är en tjänst värd att nämna i det här sammanhanget. De erbjuder inte färskvaror. Däremot konserver och annat med längre hållbarhet.
Matsmart kan hålla låga priser tack vare att de säljer överproduktion, varor med felaktiga förpackningar, säsongsvaror när säsongen är slut och varor med korta eller passerade bäst-före-datum. Matsmart säljer inte bara mat. Där finns även drycker, godis, hygien- och apoteksvaror, hem- och städprylar och djurmat. De har dessutom lanserat ett eget varumärke (Motatos) med produkter gjorda av frukt och grönsaker som inte går att sälja på grund av sitt utseende.
» Handla mat online - Enkelt, hållbart och billigt | Matsmart
#7: Har handlat där en gång, men det är sällan de har något jag behöver. Det är mycket godis. 🙂
Mycket godis är det. 🙂 Behöver du aldrig dinonsenap, kryddor, fröer, te, kaffe, kaffekapslar, müsli eller nötter?
#9: Dijonsenap använder jag så lite att en burk räcker ett år eller mer. Köpte en ny burk för några månader sedan och tror inte jag ens har öppnat den än. 😊
Kryddor har jag fullt av i skåpet. Det är samma med dem; använder dem så sällan att de varar jättelänge. Har satsat på att köpa hela kryddor och mala själv vid de tillfällen jag behöver kryddor.
Fröer använder jag förvisso, men det är sällan de jag brukar använda finns att köpa.
Te dricker jag morgon och kväll, men använder lösviktste, och det te jag vill ha har jag aldrig sett på Matsmart.
Kaffe dricker jag nästan aldrig - och har ingen kaffemaskin, så kaffekapslar behövs inte. När jag någon gång brygger kaffe maler jag bönorna själv (har kvar några hekto bönor av sommarkaffet från sommaren 2021, samt lite av årets sommarkaffe). Eftersom det går åt så lite så köper jag ett par hekto kaffe i lösvikt istället för en hel förpackning. Förvisso är det dyrare per kilo, men två hekto varar runt ett halvår eller mer. Använder en glaskanna med filterhållare och kokar vatten i vattenkokaren. Kaffebryggaren använder jag till teet. 😄
Müsli äter jag inte.
Hasselnötter och mandel äter jag förvisso, men inte heller det finns med på Matsmart särskilt ofta. Såg att de säljer hasselnötter och mandel just nu, men de flesta kostar mer än vad jag betalade på extrapris i affären. (Fryser in dem, så då håller de länge.)
Det är ytterst sällan jag hittar tillräckligt för att komma upp i fraktfritt, och då lönar det sig inte lika mycket. Brukar istället passa på att köpa när det är extrapris i affären där jag handlar, så jag har ett rätt stort lager av diverse matvaror vid det här laget. 😊
Kollade lite snabbt på deras hemsida och kan säga att förpackningarna med pasta jag har hemma (vilket är åtskilliga) var billigare i inköp än vad de är på Matsmart.
Du är nog inte deras målkund helt enkelt. 🙂
#11: Nej, det är rätt uppenbart. 😊
Använder regelbundet Karma och tycker det är bra. Oftast i eller i nära anslutning till Malmö. Allt från bröd men också maträtter på både lite enklare ställe men också ofta fina sallader som mot slutet av dagen säljs på bra rea istället för att slängas.
mvh Martin