Smart hem iFokus

Smart hem

Etikettersolenergienergieffektivisering
Läst 38 ggr
johan
2

Hur påverkas elförbrukningen av solceller?

Hur mycket mindre el behöver man köpa om man har solceller i Sverige?

Här tittar jag enbart på hur mycket el jag köpt dom senaste 10 åren. Jag bor i ett radhus ett par mil utanför Stockholm. Jag har 45 solpaneler i tre olika vädersträck.

Det är rätt tydligt vilket år solcellerna installerades.

image.png

Bilden visar alltså enbart hur mitt köp av el har förändrats. Utöver detta sparar jag också pengar genom att sälja överskottet av el, eftersom du producerar mycket mer än du gör av med sommartid när din förbrukning är som lägst, men produkten som högst.

2019 skaffade vi även elbil, så trots att köpt el gått ned, har vi skaffat en elbil som uteslutande laddas hemma.

Mvh // Johan

johan
1

Den här grafen visar hur mycket el som vi sålt tillbaka till elnätet under åren med solceller.

image.png

Produktionen har varje år varit mellan 10 - 11 MWh, så skillnaden mellan det och denna graf visar med andra ord hur mycket egenproducerad el vi använt.

Mvh // Johan

Martin
1

Kul statistik. Vi fick bakslag i veckan när vår leverantör helt plötsligt drog sig ur…. och vägrar prata med oss i telefon. Skyller på att taket är för dåligt, men vill inte ens diskutera det utan tycker vi skall göra en takbesiktning (utan att garantera att de fullföljer installation om den säger att det går bra).

Tänker dock inte ge mig utan ser fram emot att prata med dem nästa vecka…

mvh Martin

Niklas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser vår förbrukning ut med och utan solenergi. Det vore intressant att veta vad vi har fått betalt respektive betalat i kronor också.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Niklas
0

#2: Vill ni anlita en installatör som beter sig så? Det låter som om ni skulle belöna dåligt beteende.

Martin
1

#2 Det beror ju på vad de säger när vi pratar med dem / hur dialogen fortsätter. Oaktat måste jag ju få till en dialog med dem om de vill bryta avtalet på ett sätt som jag uppfattar regelvidrigt och dessutom diskutera hur de avser att ersätta oss för de kostnader vi haft genom att hålla vår del av avtalet.

Som vanligt handlar det vem man får tag på. Har nu en bra dialog med en representant för firman som har ringt upp och när vi fick pratat så löste vi ut våra respektive önskemål- och krav på 3 minuter, så nu återstår att se vad de återkommer med.

mvh Martin

Niklas
0

#5: Bra. Grattis!