Har beställt ny elmätare
I samband med att vi installerade solpaneler för tre år sen fick vi en ny elmätare. Det behövs nämligen en som kan hantera både inkommande och utgående el. Därmed trodde jag att vi hade allt som behövs för framtiden och smarta hem.
Så var det tydligen inte. För säkerhets skull ringde jag Ellevio och frågade om elmätaren har en öppen P1/HAN-port för att ansluta exempelvis Tibber Pulse och läsa av elförbrukningen i realtid. Det visade sig att vår nya elmätare inte bara hade en stängd port som behövde öppnas, den saknade helt portar att ansluta något till. Han kallade vår elmätare halvny.
Vi blev ställda i kö för utbyte av elmätaren när de har tid. Vet inte vad det betyder. Tur att jag inte beställde Pulse utan att kolla först.
Mitt dagens tips är att du kollar med ditt elbolag att du har en elmätare med P1-port innan du beställer något tillbehör som behöver det. Det räckte inte för mig att kolla på Ellevios hemsida. Där står nämligen att vårt område har de nya elmätarna installerade och det är tydligen inte helt pålitligt.
Har samma problem. Vattenfall har en tidplan för byten. Mitt område ligger rätt långt bort.
I Skåne fixade dom bytet snabbt.
Mvh // Johan
Jag fick ny "smart" elmätare idag! Vilken sort har jag ingen aning om eftersom jag bor i lägenhet och mätaren byttes ut i källaren någonstans. Jag hade inte ens koll på att de skulle bytas ut förrän det satt en lapp om det i porten.
Sajtvärd Katter iFokus
#1: De hjälper dig nog snabbare om de vet att du behöver den för något särskilt. Har du kontaktat dem?
Ja. Och ytterligare en smart-hem-intresserad granne har också frågat i samband med att han fick solceller installerade.
Jag har löst mitt med Watty istället. Men det är irriterande att behöva anlita elektriker.
Mvh // Johan