Smart hem iFokus

Smart hem

Etiketterinformationtips-förslagraspberry-pi
Läst 24 ggr
Niklas
0

Svårt få tag på Raspberry Pi nu men …

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med krig, halvledarbrist och leveransproblem är det svårt att få tag på många elektronikprylar. Ett av de företag som verkar ha störst problem är Raspberry Pi. I stort sett alla deras modeller är slutsålda överallt, både i Sverige och utomlands. På de enstaka ställen där de finns i lager har de höjt priserna väldigt mycket. I vissa fall så mycket som tio gånger ordinarie pris.

Jag läste att man ibland kan hitta någon modell något sånär överkomligt som del av ett paket med exempelvis strömadapter, SD-kort och HDMI-sladd.

Eftersom jag har tittat efter en Raspberry Pi Zero 2 W eller Raspberry Pi 4 ett tag började jag också kolla efter paket. Det fanns inte mycket, men jag hittade en finsk Raspberry Pi 400 med svensk tangentbordslayout och instruktionsböcker på svenska och engelska hos ett danskt företag.

Det var ett paket där även HDMI-kabel, strömförsörjning och 32 GB förinstallerat SD-kort ingick och den kostade motsvarande 1.400 svenska kronor. Det är fortfarande jämförelsevis dyrt, men under rådande omständigheter tyckte jag det var rimligt, så jag beställde en.

Raspberry Pi 400 är i grunden en Raspberry Pi 4 som är inbyggd i ett tangentbord. Jag hade föreställt mig ett knastrigt plast-tangentbord av ungefär samma kvalitet som en del plastskal till Pi är gjorda av. Till min glädje visade sig Pi 400 ha ett riktigt skönt tangentbord och byggkvalitén är bra. Ingen knakande plast eller onödigt klickande tangenter. Storlek och layout är nästan identisk med Apples Magic Keyboard. Vad det finska i modellen består av har jag inte listat ut. 🙂

Det enda jag har upptäckt som rent tekniskt skiljer Pi 400 från Pi 4, är att det finns en USB 2-port i stället för två och att Pi 400 saknar 3,5 mm stereouttag. Inget av det är något jag använder. GPIO-porten kan vara ett litet gissel på Raspberry Pi 4. Antingen ligger den helt öppen (när man inte har något skal) eller också är öppningen för smal för att rymma en 40-pinnars flatkabelkontakt med skal på. På Pi 400 sitter kontakten bakom ett gummilock när den inte används. Öppningen är tillräckligt bred för flatkabel-kontakten till GPIO-porten. 👍🏻

Kylningen i Raspberry Pi 400 är jag lite fundersam över. På Pi 4 brukar jag antingen ha ett skal av aluminium som effektivt leder bort värme, eller ett med inbyggd kylfläkt. Pi 400 har några skåror på undersidan som ska kyla den. Jag undrar om det är tillräckligt.

I övrigt var det bara att ansluta delarna till varandra och en skärm och starta. Den bootade precis som de brukar på det medföljande SD-kortet.

Med sin vita design går det att ställa Pi 400 i stort sett var som helst i exempelvis ett vardagsrum utan att den förfular. Den är mycket diskret. Jag använder den ”headless” via RealVNC och har därför inte behov att en ansluten skärm. Huvudanvändningen är dels som server vid tidskrävande batchjobb och dels för experimentering.

Har du använt Raspberry Pi 400? Vad tycker du om den?

» Buy a Raspberry Pi 400 Personal Computer Kit – Raspberry Pi

» Officiel Raspberry Pi 400 Kit • RaspberryPi.dk

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Dette Raspberry Pi 400 Kit indeholder alt hvad du skal bruge for at komme i gang (udover skærm/TV). Raspberry Pi 400 med tastatur (med valgte sprog), strømforsyning, mus, micro hdmi kabel, sd-kort og begynder guide (på valgte sprog). Vælg sprog nedenfor.
  • Redigerat 2023-01-03 16:09 av Niklas
johan
1

Kan tänka mig att det är ett bra alternativ om man vill köra Linux och typ ha en stationär Chromebook. Då blir det otroligt prisvärt.

För mig har jag dock mest Raspberry Pi som något annat, gömt i ett skåp. Så för mig skulle tangentbordet bara ta onödigt med plats.

Mvh // Johan