Smart hem iFokus

Smart hem

Etiketterproblemlösningklimatåtervinning
Läst 55 ggr
Niklas
2

Alla förpackningar …

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är inte klokt vad mycket förpackningar vi slänger varje dag.

Tomma mjölk- och havredryckpaket, glas- och plastflaskor, plasttråg efter kött, kakor, choklad och pålägg, plast- och papperspåsar, kartonger, plast-, pappers- och plåtaskar, plast-, plåt- och glasburkar, aluminiumfolie, buntband, snören, pappersrullar och allt möjligt annat.

Det känns som om det är mer än någonsin. Det borde finnas bättre sätt för mycket av det. Sånt som är rinnande kunde väl fyllas i stora pantningsbara vakuumplastpåsar. Köks- och hushållsprylar kan läggas i återlämningsbara skyddande väskor som försäljarna tillhandahåller.

Dryckesförpackningar är nog det som tar mest plats hos oss. De är dessutom svåra att knöla ihop och försöker man det med pantflaskor får man inte tillbaka några pengar.

Det vore bättre om de betalade pant per vikt i stället. Då kunde man ha en vakuumpump hemma som sög ut all luft så de tog minimal plats. Eller en kroppskraftdriven press som knölar ihop dem så det ryms 200 mjölkpaket i en pantkasse i stället för 20. Då skulle inte returkärlen vid återvinningsstationerna bli överfulla så snabbt att det hamnar utanför när folk försöker knöla ner mer saker. Och tömning skulle behövas mer sällan. Det sparar både pengar och miljö.

Återvinningskärl skulle kunna standardiseras så att de rymmer så mycket som möjligt och är lätta att transportera. De som inte orkar eller vill åka iväg med återvinningen skulle kunna betala för att få det hämtat av bilar anpassade för de standardiserade behållarna. De hämtar en full och lämnar en tvättad tom. Eftersom de tar mindre plats behöver inte tömning ske så ofta. Kanske varannan månad i stället för varannan vecka.

Är det någon mer som tycker vi förbrukar alldeles för många engångsförpackningar?

[Foto av Jasmin Sessler på Unsplash]

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Beautiful, free images and photos that you can download and use for any project. Better than any royalty free or stock photos.
johan
2

Ja, det är sorgligt. Speciellt irriterande tycker jag är att det är så mycket post som körs ut i fossilbil till min brevlåda, jag tar det från brevlådan och direkt lägger i pappersinsamlingen, som hämtas med diesellastbil.

Det blir väldigt mycket förpackningar av plast och papp.

Mvh // Johan

Caeli
1

Här fungerar det utmärkt med återvinningen. Vi har två fyrfackskärl som töms varannan vecka respektive var fjärde vecka. Sopor, matavfall, glas, tidningar, pappersförpackningar, plastförpackningar och metall - allt hämtas vid tomtgränsen. Så har det fungerat i många år.

Man har ju ett val också vad man köper in. Jag pantar tex aldrig flaskor då vi inte använder den typen av dryck utan dricker vatten istället.

johan
1

#2: Vi har också sådana kärl. Riktigt bra.

Men just plast och kartong är dom fack som alltid är mest fulla vid tömning.

Mvh // Johan