Solceller och negativa elpriser
När du har ett timbaserat elpris så säljer du din överproduktion från solceller till samma pris som du köper el för. Innebär det att du måste betala för att sälja el om priserna är negativa som dom var många gånger under förra året?
Ja, det gör det faktiskt. Du får betalt vad marknaden betalar. Det kan vara negativt. Men, du får också Skattereduktion på 70 öre/kwh för den el du förser elnätet med, så i praktiken är det väldigt sällan som du faktiskt måste betala för att sälja din sol-el.
Endast en gång under 2023 var priset lägre än -70 öre/kWh. Men vid det tillfället fick man faktiskt betala för den el man sålde. Personligen såg jag till att ladda bilen och så att jag använde min solel och dessutom fick betalt för att ladda min bil.
SolarEdge har nyligen gjort en uppdatering till växelriktarna som gör att den automatiskt kan pausas när priserna är negativa. Så här aktiverar du det:
- Öppna menyn via "hamburger"-knappen uppe till vänster
- Välj Inställningar
- Välj Elpriser
- Välj Elmarknad, sätt Budgivningsområde till ditt elområde
- Om du vill, ställ in vad du betalar i överföringsavgifter under Tillkommande avgifter. 2023 var denna 60 öre / kWh.
- Tryck Spara

Mvh // Johan
- Redigerat 2024-01-17 08:25 av johan
Tack för tipset! Jag har ändrat mina inställningar nu.