Annons:
Etiketterautomatiseringbesparingarenergiklimatuppvärmningel-förbrukning
Läst 262 ggr
Niklas
11/30/21, 2:08 PM

Har installerat Ngenic Tune, så här går det

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår beställde jag en Ngenic Tune via Tibber. Att det blev Tibber var egentligen en slump, men det visade sig att vi som elkund hos dem fick 1.500 kronor rabatt, vilket var en oväntad bonus.

Vårt hus värms med i huvudsak en äldre luft-vattenvärmepump. Vi har även något löst el-element och eldar i en vedkamin under vintern.

Jag ska försöka uppdatera med erfarenheter här när Ngenic Tune är levererad och installerad. Målet är att få behagligare klimat inomhus och förhoppningsvis spara pengar på effektivare uppvärmning. Oftast tycker jag att vi har för kallt inomhus under vinterhalvåret, men när vi eldar i kaminen blir det tvärt om för varmt eftersom värmesystemet kör på som vanligt. Inom 3 år vill jag att vi ska ha sparat in investeringen för att vara helt nöjd. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Den smarta termostaten Ngenic Tune är en extra hjärna till uppvärmningen av ditt hus och ger dig ökad komfort, jämnare temperatur och full koll direkt från fickan.
  • Redigerat 2/13/22, 2:07 PM av Niklas
Annons:
johan
12/5/21, 4:12 PM
#1

Jag ser fram emot en uppdatering om hur det går. Jag är väldigt nyfiken på den produkten.

Jag oroar mig dock för att jag kommer behöva byta frånluftsvärmepump snart, så jag är lite orolig för att lägga pengar på något som kanske inte behövs sedan när samma funktion är inbyggd i nyare värmepumpar.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
12/13/21, 3:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Nu har det gått ett par veckor.

Installationen var verkligen enkel. Alla instruktioner fanns i Ngenics app. De var interaktiva. När jag bockade av något visades nästa steg och funktionaliteten kontrollerades i bakgrunden av appen. När det blev fel någonstans startade appen automatiskt felsökning som ledde mig igenom stegen tills det fungerade igen. Föredömligt.

Efter installationen fick jag välja vilken temperatur vi vill ha inomhus. Utöver det använder systemet en inomhus-sensor, en utomhus-sensor (den som från början tillhörde vår varmvattenberedare, en Nibe VVM 310), samt väderprognoser.

Bifogad bild visar historik-vyn i Ngenic-appen. Där syns uppmätt inomhustemperatur, uppmätt utomhustemperatur samt de justeringar Ngenic Tune har gjort i värmesystemet (grafen med rubriken ”Påverkan”).

Det mest intressanta är just påverkan. Där ser vi vad Tune har gjort för att jämna ut och uppnå vår önskade inomhustemperatur. Röd stapel betyder att varmvattenberedarens utgående vatten till elementen har justerats upp. Grön stapel visar att vattnets temperatur har justerats ner av Tune. Längden på staplarna visar hur stora justeringarna var.

Fyra dagar har varmvattentemperaturen justerats upp och 9 dagar har den justerats ner. Huvudorsaken till nedjusteringarna är att vi har eldat mycket i kaminen för att minska elförbrukningen under dagar när det var mellan 15 och 20 minusgrader ute och elpriserna slog höjdrekord. Slutsatsen jag drar är att Ngenic Tune tycks göra exakt vad jag hoppades. Tidigare sparade vi inte pengar på att elda i kaminen eftersom det ursprungliga värmesystemet var för dåligt på att justera temperaturen i elementen. Följden blev att vi till stor del eldade för kråkorna (och mysfaktorn).

Längst ner i bilden, under rubriken Uppskattad besparing, visas Tunes uppskattade årliga besparing. För närvarande alltså knappt 5 procent. Det har ändrats upp och ner en hel del. Sannolikt på grund av den korta tid systemet har varit igång.

Jag återkommer när systemet har varit igång lite längre. Fråga gärna om det är något ni undrar. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
12/13/21, 5:18 PM
#3

Mycket intressant!

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
1/1/22, 6:37 PM
#4

Tycker du att det fungerar som du hoppats? Kommer den be besparing i pengar? Tycker du Tibber klarar att sköta optimeringen bra?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
1/3/22, 12:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4: Det slår fortfarande en hel del fram och tillbaka när det gäller uppskattad besparing. Idag runt 900 kronor uppskattad årlig besparing. Ofta har den legat strax under 2.000 kronor så det är svårt att gissa var det kommer att hamna. Vad jag kan se är dock att den justerar bra för när vi eldar i kaminen.

Tibber är dock inte inblandade i Ngenics optimering. I det här fallet är Tibber bara en elleverantör. Däremot optimerar Tibber laddning av bilen, vilket inte är en så liten kostnad just nu. Vi har kört väldigt mycket och haft anledning att ladda från nästan tomt till fullt batteri åtskilliga dagar i december. Där har Tibber gjort ett bra jobb även om bytet från fast till rörligt elpris har kommit vid världshistoriens sämsta tidpunkt. December 2021 kommer att kosta oss ungefär lika mycket i elektricitet som ett helt år med fast pris brukade göra. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
1/3/22, 12:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

I den här bilden syns det tydligt hur Ngenic har justerat temperaturen under december. De gröna staplarna är justering för vår eldning i kaminen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
johan
1/3/22, 12:50 PM
#7

Har Ngenic Tune någon förståelse för timbaserat elpris? Anpassar den uppvärmningen efter elpris? T ex värmer extra när det är billigt för att undvika uppvärmning när det är som dyrast?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
1/3/22, 6:17 PM
#8

#7: Ja, så här skriver de:


Elprisstyrning

Om du har ett elavtal med timpris kan du aktivera elprisstyrning i mobilappen. Vi kommer då att anpassa elförbrukningen efter elpriserna samtidigt som vi siktar på att ligga så nära din önskade temperatur som möjligt.


Exakt vilka hänsyn de tar har jag inte hittat något om.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

  • Redigerat 1/3/22, 6:17 PM av Niklas
Tom
1/18/22, 11:01 AM
#9

Får man någon information om hur man ska ställa sin befintliga frånluftsvärmepump för att Ngenic Tune ska fungera som det är tänkt?
I min frånluftsvärmepump har jag oändligt många inställningar som påverkar hur huset värms upp och den är inte bara beroende av utetemperaturen utan styrs av många andra parametrar.

Tom

Niklas
1/18/22, 12:53 PM
#10

Jag har ingen frånluftsvärmepump så jag vet inte. I princip tror jag att den utgår ifrån husets temperaturgivare, den utegivare som den ansluts till, väderprognoser och det den lär sig om huset under användning. Om du har ett hem som alltid håller önskad temperatur kanske den inte gör någon nytta.

Ngenic har en månads ångerrätt så man kan testa utan att riskera några pengar.

» Köpvillkor | Ngenic


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tom
1/18/22, 2:28 PM
#11

Ångerrätten på 30 dagar verkar endast gälla om man köper direkt från Ngenic och där får man inte rabatten som man får hos Tibber vilket gör den 1500 kr dyrare. Tibbers 14 dagar räcker inte för att hinna testa tycker jag.

/ Tom

Niklas
1/18/22, 2:40 PM
#12

#11: Aha, för oss var det enkelt att se resultatet inom två veckor, men vår uppvärmning är lite enklare. Vi kan ju avläsa i appen hur mycket den har påverkat systemet.

Er temperatur är väl behaglig? Då har ni nog ingen nytta av Tune.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tom
1/18/22, 5:36 PM
#13

Temperaturen är ganska behaglig men om det till exempel är sol så blir det 30 grader i vardagsrummet även på vintern och det kanske Ngenic kan hjälpa lite?

/ Tom

Annons:
Niklas
1/19/22, 5:13 PM
#14

#13: Aha, det är Ngenic Tunes paradgren. Den kommer att sänka värmen från frånluftsvärmepumpen för att kompensera för solinstrålningsvärmen. Fast jag trodde att frånluftsvärmepumpen skötte sånt själv.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

F
8/30/22, 6:31 PM
#15

Nu när du haft Ngenic lite längre tid hur ser besparing ut? Är du nöjd?
Har precis uppdaterat till bergvärme från CTC och funderar även att skaffa detta.

Niklas
9/6/22, 11:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#15: Bra fråga. Jag har inte tittat på den på länge. Den gör sitt jobb helt i bakgrunden.

Nu har vi haft Ngenic Tune i ungefär nio månader. Bifogade bilder visar hur det ser ut per nu, per september månad och per det här året. Längst ner på vyn för det här året syns uppskattad besparing på årsbasis = -80 kronor. Minuset betyder att vi kommer att förlora 80 kronor jämfört med att inte använda Ngenic Tune. Sett till kostnad är det med andra ord ingen bra affär.

Grafen med rubriken påverkan visar hur mycket Tune har justerat den utomhustemperatur som skickas till värmesystemet. Mest har den justerat i februari då det i genomsnitt var 6 grader varmare ute än vad värmesystemet behövde tro för att inomhustemperaturen skulle bli vad vi vill ha. Som minst har genomsnittlig månadsjustering varit drygt en grad.

Eftersom Ngenic Tune har gjort justeringar varje dag utgår jag ifrån att den har utfört uppgiften att jämna ut inomhustemperaturen väl. Summerat kan man säga att baserat på nio månader har Ngenic Tune inte sparat några pengar, men balanserat inomhustemperaturen dagligen.

Jag kom just på att det vore trevligt om Ngenic Tune var kompatibel med Home Assistant. Då skulle vi kunna utnyttja sensorerna och eventuellt påverka uppvärmningen själva om vi vill.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

D
9/21/22, 3:02 PM
#17

Intressant att läsa din story!

Jag har noterat att Ngenic nu har ett tillval "Optimera för timpriser" eller något liknande bland inställningarna.

Det borde vara där som den stora besparingsmöjligheten finns! I alla fall om man har ett "trögt" hus/värmesystem. Då kan Ngenic undvika att köra när det är Peak-taxa kl. 6-9 på morgon och 17-19 på kvällen. Igår kostade elen 30 öre på natten och över 5:- när det peakade.

Fast du kanske inte har timtaxa på elen så du kan utnyttja det?

/Dan

johan
9/21/22, 5:03 PM
#18

#16: Har du provat att låta Tibber styra Ngenic Tune? Dom kanske är bättre på att optimera för pris och termisk tröghet.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
9/21/22, 5:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#17: Jag tror att jag har ställt in Ngenic på timtaxa för det är det vi har. Vet däremot inte påminn mig om jag tycker att det märks.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
9/21/22, 5:53 PM
#20

#18: Hmm, har nog inte sett någon sån inställning. Ska kolla lite noggrannare. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
johan
9/21/22, 5:54 PM
#21

Kanske värt att testa om Tibber gör det bättre.

https://tibber.com/se/store/produkt/ngenic-tibber

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Koppla din Ngenic Tune termostat till Tibber för att styra uppvärmning i ditt hem smartare.
Niklas
9/23/22, 2:45 PM
#22

#21: Jag tolkar den texten som att de använder Ngenics algoritmer men lyfter in dem i sin app. 🙂 I alla fall hittar jag inga möjligheter att ändra utöver det i #19.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

D
10/17/22, 10:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#23

Jag tror det är Ngenic som är intelligensen här. Den bevakar både klimatet och styr värmesystemet. Tibber bidrar väl inte alls, med mer än el till timtaxa. Ngenic har nog koll på Nordpools priser själva. Tibbers app läser bara in temperaturerna från Ngenic.

Däremot så visar Tibber-appen hur mycket el man köpt och till vilket pris. (och sålt, om man som jag, har solpaneler).

Jag lade precis ut bifogade bilder i ett annat forum. Där ser man hur Ngenic styr uppvärmningen mot besparing (och temperaturfall) under högpristid, jämfört med stabilt klimat en lågprisdag

johan
10/17/22, 11:03 AM
#24

Jag förstår inte riktigt vad grafen "Påverkan" förmedlar? Det ser ju ut som den värmt mer dyra timmar än billiga dagen med dyrt elpris. Men misstänker att det är något jag missförstår här…

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

D
10/17/22, 11:38 AM
#25

Påverkan visar hur Ngenic mixtrar med utetempen. Gröna staplar "överdriver" utetemperaturen vid högpris så att värmepumpen inte värmer, röda underdriver så att den "tvingar" igång uppvärmningen.
Notera att det är olika skalor på Påverkan vid högpris- och lågprisergraferna. Vid högpris är högsta gröna stapeln nästan +12 vid lågpris +1,5 grad.

johan
10/17/22, 7:17 PM
#26

#25: Aha. Bra förklarat. Då är jag med mer på varför temperaturen "ökade" när elpriset var dyrt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
10/18/22, 4:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Jag har hittat en beskrivning av ”smart uppvärmning” från Tibber, vilket verkar vara en variant av Ngenics tjänst. Så här förklarar de:


Smart uppvärmning förklarad 🔥

En grundlig genomgång av smart uppvärmning.

Skrivet av Nicklas J 

Sänk dina värmekostnader genom att styra värmen i ditt hem smartare med Tibber. Med en ansluten termostat, värmepump eller radiator kan du enkelt ställa in önskad temperatur i Tibber-appen. Värmen styrs automatiskt med våra smarta algoritmer som tar hänsyn till både väderprognos och elpris.

Hur vi gör det💡

Uppvärmning kan göras på en massa olika sätt men målet är att värma upp luften i ditt hem och behålla värmen. Detta görs huvudsakligen antingen genom att använda luftens energi utanför (indirekt elektrisk), genom uppvärmning av och runt-pumpning av vatten (indirekt gas, som vi inte har stöd för, eller indirekt elektrisk som vi förstås har stöd för), eller genom elektriskt uppvärmda enheter (direktelektriska) såsom el-radiatorer.

Alla dessa enheter använder börvärdetemperaturer (målvärde) av något slag och ändringarna i din faktiska temperatur (är-värde) för att bestämma när de ska värma, hur mycket de ska värma och när de inte ska värma.

Vi lägger till några dimensioner på det

Vi samlar in informationen ifrån värmekällan eller termostaten och skapar en virtuell modell av din värmeenhet, vi lägger till information om väderprognoser, elpriser och vi tittar på förändringar över tiden för att se hur värmeisolerat ditt hem är etc.

Allt detta matas till en maskininlärningsalgoritm som lär sig om din enhet, ditt hem och ditt beteende och tar hänsyn till allt detta när det skapar ett schema för hur ditt hem ska värmas eller inte värmas under de kommande timmarna. Detta görs 1-4 gånger i timmen för att justera och hålla jämna steg med förändringarna i din hemmiljö.

Skicka scheman och kommandon

Vi kommunicerar med enheten genom att skicka kommandon till servern (API) hos företaget som har producerat enheten. Det kommer då att kommuniceras till din specifika enhet antingen direkt eller via en annan enhet som t.ex. Sensibo Sky eller Air som skickar kommandot till luftvärmepumpen med IR-signaler, precis som en fjärrkontroll gör.


Rekommenderad inställning (för luft till luft värmepumpar)⚙️

Vi styr din enhet genom att ställa in dess börvärdetemperaturen. Om den är i något annat läge än i uppvärmningsläge (Heat mode) och kan kyla luft, som en luft-till-luft-värmepump vanligtvis kan, kommer den aktivt att kyla din luft när vi skickar en temperatur som är lägre än den i ditt hem. Detta innebär att din värmepump kommer att fortsätta att använda energi, oavsett vad, och inte sänka dina elkostnader.

Om du istället kör den i värmeläge, kommer den att sluta värma när vi ställer in en lägre börvärdestemperatur än den faktiska temperaturen i ditt hem. Detta gör alltså att du sparar energi och pengar.


Bortaläge🚌

Om du har aktiverat bortaläge försöker vi hålla ditt hem runt 8-10 grader (om enheten har ett så lågt börvärde tillgängligt via sitt API). Det finns inget behov av att ha det helt uppvärmt när ingen är hemma, eller hur?


Dag- & nattsänkning🏙️

Om du brukar tillbringa dagarna på jobbet och sova på natten behöver du kanske inte hålla ditt hem vid normal temperatur, så vi kan sänka temperaturen i ditt hem med 3 grader medan du är borta eller sover, och värmer upp det tills du vaknar eller återvänder hem. Smart eller hur?

FAQ här.



Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

  • Redigerat 10/18/22, 4:12 PM av Niklas
Annons:
Tom
12/22/23, 5:22 PM
#28

Nu har även jag skaffat en Ngenic Tune. Det som förvånar mig är att den inte har stöd för Google home eller någon annan smart hem produkt.

johan
12/22/23, 7:00 PM
#29

#28: Berätta gärna om du ser skillnad i förbrukning eller om det främst är bättre komfort.

Står i valet och kvalet om jag ska skaffa eller inte. Känner mig tveksam till att den kommer spara så mycket energi. Men jag har problem att min värmepump är för seg på att reagera, så det är ofta för varmt när det blir varmare ute eller för kallt när kylan kommer.

Får för mig att Ngenic skulle vara bättre på att lära sig trögheten i mitt hus.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
12/22/23, 7:14 PM
#30

Jag träffade Ngenic för några månader sedan. En sak dom kan göra som Inte är uppenbart för oss konsumenter är att reglera folks värmepumpar för att hjälpa till att balansera elnätet.

Så om det är risk för effektbrist, kan Ngenic temporärt pausa eller minska uppvärmningen. Är det överkapacitet kan den passa på att värma.

Så med Ngenic Tune kan man också hjälpa till på samhällsnivå också.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
1/2/24, 4:51 PM
#31

#28: Det finns en integration för Ngenic Tune till Home Assistant:

» Ngenic platform for Home Assistant


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ngenic platform for Home Assistant. Contribute to sfalkman/ngenic-hass-platform development by creating an account on GitHub.
Upp till toppen
Annons: