Smart hem iFokus

Smart hem

Etiketter: energisolenergiel-bolag
Läst 77 ggr
Vixxen
2

Inmatningsavgift för egenproducerad el?

Hur ser det ut?
Tar alla bolag ut inmatningsavgift för de med egenproducerad solcellsel?

• Redigerat 2022-01-31 14:23 av Niklas
  • Redigerat 2022-01-30 23:58 av Vixxen
johan
1

Inget jag sett på räkningen.

Tidigare fick du en avgift om du sålde mer el än du gjorde av med, men den tror jag är borta sedan drygt ett halvår tillbaka.

Många elbolag ger dig däremot lite mer betalt för såld el än du betalar för köpt el när du har bundet avtal.

Kan det vara elcertifikat du tänker på?

Mvh // Johan

Vixxen
2

Verkar inte så vanligt ändå.
Läste nån artikel ifjol om nåt bolag som lagt på runt 3500 kr och uppmanat till att slå på ett extra element för att höja elförbrukningen, men hittar inte igen den artikeln.

Verkar kontraproduktivt att ta ut en sån avgift när man vill att så många som möjligt ska producera sin egen el.

https://www.solcellskollen.se/blogg/vad-hander-om-man-producerar-mer-solel-an-vad-man-gor-av-med

Hur mycket solel kan man producera och fortfarande vara mikroproducent? Här går vi igenom vad som gäller om man producerar mer el än vad man använder på ett år.
  • Redigerat 2022-01-31 10:39 av Vixxen
johan
1

Ja det var så om du sålde mer el än du köpte. Men den regeln är borta nu som jag förstod det.

Det är dessutom rätt ovanligt att man producerar mer än man använder för vanliga hushåll.

Hur som helst var det en idiotisk avgift som motverkade målen om mer förnybar energi.

Mvh // Johan

Niklas
0

Tibber tar inte heller någon inmatningsavgift.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Vixxen
0

Möjligheten för nätbolagen att ta ut denna avgift finns kvar. Det är frivilligt att ta ut den och vissa bolag gör det.

Har man ladugårdstak, hustak och förrådsbyggnader med solceller producerar man en hel del el.

johan
0

#5: Då får man kanske rösta med plånboken och byta bolag tills dom slutar med den skiten.

Fast om det är nätägaren som tar avgiften är det förstås svårare.

Mvh // Johan

Vixxen
0

#6: Ja, det är nätägaren.

Farwuq
1

Det finns elmätare som är så lömska, att även om du levererar mer än du konsumerar så får du likväl betala.
D.f.a. elmätaren känner inte av "i viken riktning strömmen går".

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Niklas
0

#8: Min nätägare bytte ut elmätaren till en som håller reda på det när vi installerade panelerna.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
1

#8: Jag har svårt att tro att någon installerar solceller utan att ha en modern elmätare som fixar det. Jag fick inte ens starta min anläggning förrän Vattenfall varit här och bytt elmätare.

Mvh // Johan