Hur spåra strömavbrott med Homey (Bridge)?
Jag vill ha notiser i mobilen om det blir strömavbrott. Är det någon här som gjort det eller vet hur det kan göras med Homey?
Antar att du måste ha någon extern eller batteridriven sak som kan pinga ditt hem och om den inte får svar så kanske man kan anta strömavbrott eller att internetuppkopplingen dött.
Kanske en Raspberry Zero med en enkel webbserver?
Vårt larm skickar notis när strömmen försvinner och batteridrift tar över.
Mvh // Johan
#1: Då skulle en ”batteridriven sak” kunna vara exempelvis en trådlös termometer. Om strömmen går sjunker temperaturen och det skulle kunna vara en utlösare för notisen. Fast det bygger på att det finns en termometer med protokoll som Homey förstår och kan använda.
Har du (eller någon annan) för resten någon aning om ifall Homey kan spåra om en smart kontakt blir strömlös och använda det som utlösare? Det skulle i så fall också kunna fungera.
- Redigerat 2022-02-08 19:47 av Niklas
Du har rätt. Jag hade tänkt att det räcker att veta om säkringen till just det huset går och där står inte Homey Bridge, men det räcker inte. Jag vill så klart veta om det blir strömavbrott av andra slag också.
Och att batterisäkra Homey Bridge räcker knappast heller eftersom internet slutar fungera vid strömavbrott.
#4: Ja, det var därför jag tänkte typ en Pi och en extern tjänst som kan pinga den och skicka en notis om den misslyckas att svara ett antal gånger i rad t ex.
Typ använda någon tjänst som Pingdom som fanns förr i tiden.
Sånt går också rätt enkelt att bygga själv med Firebase, Azure eller liknande. Med Azure LogicApps behöver du inte en programmera. Det är mer som att du använder färdiga block som kopplat ihop till ett flöde.
Mvh // Johan
Det borde finnas en ännu enklare lösning. 🙂
En batteridriven temperatursensor som kan anslutas direkt till en iPad via Apple Home och ingå i en automatisering till exempel. Det borde vara mångas önskemål att spåra förlorad kontakt med prylar. Händer det vill man väl alltid veta det, om så bara som en loggpost någonstans.
Sant. Kan man skapa timer-baserade automationer i Genvägar kanske du kan lösa det. Jag tror ändå mest på att försöka pinga någon enhet, eller ta reda på när den senast uppdaterade ett värde.
Mvh // Johan
Där sa du något! Att löpande uppdatera en variabel och bara spåra den kan fungera. 👍🏻 Då är det inte beroende av att något görs när det fallerar, bara när det fungerar.
#8: Svårt att veta med säkerhet om det är strömavbrott, internet-avbrott eller homey-flowet som strular bara. Men om man vet vad som oftast brukar vara problemet kanske det är tillräckligt pålitligt.
Mvh // Johan
Så tänker jag också. Jag gissar att strömavbrott inte kommer att vara särskilt vanligt så det visar sig säkert snabbt om den falsklarmar ofta.
Åtminstone i teorin låter det som en genialiskt enkel lösning.
Har du någon gammal iPhone som du kan tänka sig offra och betala för ett abonnemang för?
Isf skulle du kunna ha den alltid laddande, sedan göra en Shortcut som utför något när den slutar ladda, t ex skicka ett meddelande. Då kan du också få meddelanden när strömmen kommer tillbaka och du vet mer med säkerhet att det är just strömmen som försvunnit.
Finns händelser i Shortcuts för att telefonen börjar eller sluta ladda eller når en viss state of charge.
Mvh // Johan
#12: Tyvärr inte just nu.
Det kanske går att använda en enklare av Raspbery Pis modeller. Den behöver inte ha alla portar och finesser och inte vara snabb heller. Wi-Fi räcker. Den skulle kunna uppdatera en logg på en webbserver en gång i minuten.