Mäta elförbrukning i realtid
Jag har äntligen fått min Tibber Watty installerad. Det är en pryl som mäter effekt per fas i realtid så du kan se precis hur mycket ström huset drar just nu och över tid.
Liknande produkter är Tibber Pulse. Beroende på hur modern elmätare du har kan du använda Pulse som du kan installera själv, eller Watty som kräver installation av behörig elektriker.
Så varför vill man göra det? För att det är coolt, så klart. Men också för att det är ett bra sätt att kunna förstå vad i ens hus som förbrukar mest ström och få en känsla för hur mycket huset drar som är svårt att påverka.
När jag skriver det här inlägget på min dator t ex, så ser jag att huset använder lite mindre än 1 kW. Det är vad huset verkar använda även fast jag knappt gör något. Har en lampa tänd, min dator och skärm är igång. Resten är saker som är "alltid på", som värmepump, kyl, frys, element och saker som är i standby.
Om jag går på upptäcktsfärd och börjar stänga av sak för sak, blir det rätt enkelt att upptäcka små och stora energitjuvar. Kanske inser man att det är onödigt att vissa saker alltid är i standby?
Det blev också mycket tydligare hur mycket el vår spis förbrukar. På bilden testade jag att sätta på vår ugn på 200 grader.

På den här bilden gick elpatronen i vår frånluftsvärmepump igång efter att jag tvättat händerna.

Det gör det också enklare för mig att veta om solcellerna producerar mer än vi förbrukar i realtid.
Watty och Pulse kan också användas för att lastbalansera elbilsladdare. Det betyder att om huset för tillfället drar mycket ström, så kan Tibber ställa ner max-effekten på laddboxen för att undvika att en säkring löses ut.
Tibber verkar ha slutat att sälja Watty nu, vilket sannolikt är för att alla ny elmätare har stöd för Pulse och elmätarna måste bytas ut innan 2025 och nätbolagen måste göra det gratis.
Kostnad för Watty (som jag köpte mitt i pandemin) och installation är tveksamt om man mest vill spara pengar genom att förstå mer. Men att ha en Tibber Pulse (ca 600 kr) känns mer motiverat för att ge kunskap om vad som kostar mest i hemmet.
Mvh // Johan
Tibber Pulse låter intressant för oss i och med att den inte kostar så mycket.
Watty har jag för mig marknadsfördes som något man kunde installera själv från början. Undrar om det har ändrats eller om jag minns fel.
Hur ser vyn med förbrukning per fas ut?
Ja, Pulse är ett bättre alternativ om elmätaren stöder det. Men iom att nätbolagen är tvingade att byta ut mätare som har stöd för det gratis känns det som den bättre vägen oavsett.
Sedan är det ibland så att nätägaren måste aktivera HAN-porten också.
Så här ser vyn ut per fas:

Mvh // Johan
#2: Tack!