Smart hem iFokus

Smart hem

Etiketterenergiapparbluetoothvatten
Läst 47 ggr
johan
3

(Mestadels) smart duschhandtag

Jag har länge önskat ett sätt att mäta vattenförbrukning från duschen och kunna ge feedback till den som duschar hur mycket vatten man använt.

Oras har gjort en produkt som löser det mest av detta, men faller på målsnöret för min del.

Produkten kan:

• mäta vattenförbrukning
  • uppskatta energi som krävs för att värma vattnet
  • ge feedback när man gjort av med en viss mängd vatten
  • spara data i app

Problemet är det digitala. Appen måste vara igång för att synka data. Eftersom duschmunstycket drivs av vattenflödet måste också duschen vara igång för att synka. Ett konto kan bara synka med ett duschhandtag, så om hushållet har två duschar måste man ha fler konton och växla mellan dessa innan man synkar data.

Oklart hur man får du data till andra system och deras app ser tyvärr rätt trist ut.

Att det synkas till app i telefon är också synd, så det förmodligen inte är den som duschar mest som helst vill ha appen.

Bättre hade varit med någon form av brygga som kunde prata med duschen via Bluetooth och med molnet via wifi.

Så nära en fantastisk produkt, men faller ändå vid mållinjen.

https://info.oras.com/sv/oras-hydractiva-digital

Mvh // Johan

Med vår nya digitala handdusch får vi ett grönt liv att kännas helt naturligt. Utan att störa din dagliga komfort.
TatsuOni
1

Hoppas att någon utvecklar vidare och kommer fram med något bättre.

Jag tror att det här är en produkt som många skulle vilja använda! Kan ju vara bra att se i verkligheten hur mycket vatten som man faktiskt "spolar ut i avloppet".

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

johan
2

#1: Ja, det är helt galet. Vi har snålspolande munstycken, men det är ändå ca 12 liter per minut.

Orbital Shower tar det till en extra nivå med att faktiskt återanvända vatten när du duschar, och mest tar nytt vatten när det är smutsigt eller innehåller t ex rester från tvål och schampoo. Men när du bara står och duschar för att det är skönt, så kan den återanvända vatten och därmed också slippa värma upp nytt vatten hela tiden.

Tyvärr är våra badrum för små för att kunna installera hos oss. Och systemet är fortfarande dyrt.

Mvh // Johan

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
TatsuOni
1

Själv tycker jag att duscha är pest och står inte där längre än absolut nödvändigt 😅 Sambon däremot älskar att duscha och det enda som får honom att "begränsa sig" är att vi har egen brunn.

Det där med snåla duschmunstycken. Jag har haft det och jag tycker att det är nästan omöjligt när man ska tvätta håret. Däremot så är det ju bra vid "vanlig" dusch.

Finns det någon variant där man kan växla mellan snålläge och mer tryck?

johan
2

#3: Som med mycket annat så får man vad man betalar för. Jag testade billiga först och tyckte precis som du säger att det bara ledde till att man vred på kranen dubbelt så mycket istället. Ingen vinst alltså.

Dom vi har nu har skönt bra tryck och det är snarare så att mitt yngsta barn växlar till "mjuka läget" för att hon tycker det normala är för hårt.

Mvh // Johan

TatsuOni
1

#4 Låter bra! Har inte själv valt tidigare snålspolande munstycken, utan de har ingått i boendet. Där kunde du maxa kranen utan att få tryck 😅

Idag så har vi ett vanligt munstycke och en vanlig takdusch. Brukar dra ner på trycket på kranen när jag inte tvättar håret.

Men ska absolut kika vidare på munstycken (om inte annat tills när det är dags att byta).

Niklas
1

#0: Verkligen synd, men jag gissar att den ändå är för dyr för att spara in sin egen kostnad.

I vår dusch är det så att vattnet blir varmare om man ställer ner trycket lite i stället för att köra fullt ös. Det och Johans efterlysning av bra feedback fick mig att tänka att en smart lösning kunde vara att den som sprutar väldigt mycket som straff får svalare vatten för att kompensera. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning