Smart hem iFokus

Smart hem

Etiketter: problemlösninggoogle-nestbrandvarnarerökvarnare
Läst 30 ggr
Niklas
1

Nest Protect piper men appen tycker batterierna är okej

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En gång i minuten piper våra Nest Protect med ett pip. Som jag tolkar instruktionerna kan det betyda att batterierna behöver bytas. Appen tycker dock att batterierna är okej.

Man ska kunna testa batterierna genom att trycka på knappen på framsidan. Om batterierna behöver bytas ska den då dels säga det och dels lysa gult. Den lyser blått som vanligt och erbjuder att köra ett vanligt funktionstest.

Vad gör jag då? Jag vill inte byta batterierna i onödan eftersom de (Energizer Ultimate Litium AA L91) är ganska dyra. Samtidigt kan vi inte leva med att de piper varje minut utan att vi vet varför. 🙄

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Niklas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Problemets lösning var lite oväntad. Efter att ha tagit ner bägge Nest Protect och fortfarande hört pipet började vi leta efter andra ljudkällor. Mycket letande senare hittade vi en gammal brandvarnare som var fastmålad i taket i trappan. Med en del våld fick vi loss den, tog ur batteriet och konstaterade att ljudet tystnat.

Eftersom det nog var runt fyra år sen vi installerade Nest måste batterierna i gamla brandvarnaren ha suttit i den åtminstone fem år. Rätt imponerande.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Vixxen
0

#1: 😀