Smart hem iFokus

Smart hem

Etiketter: problemlösninguppvärmningvärmepump-värmeväxlarenybörjarfrågor
Läst 89 ggr
Niklas
1

Vad krävs av huset för att installera luftvärmepump?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det något särskilt man behöver tänka på innan man beställer en luftvärmepump för installation i en vanlig villa? Går det att installera i vilken villa som helst eller är det risk att installatören dyker upp och säger att det inte går?

Det verkar som om man beställer dem av en återförsäljare mer eller mindre utan att ha kontakt med installatören i förväg. Hur vet man om det är en bra idé för ens egna förhållanden? Hur vet man var bästa platsen är? Löser de det dagen de kommer för att installera?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Caeli
2

Finns gratis energirådgivning på kommunen om man är osäker.

DesK
1

Innan jag bytte värmesystem här hemma, så pratade jag med kommunens energirådgivare. Det var ett lärorikt och intressant samtal. Mitt hus är ca 180 kvm med 4 sovrum, 2 sällskapsrum, kök, wc/badrum och vidbyggt garage. Vi kom fram till att en luftvärmepump skulle ha svårt att värma alla rum, därför blev det bergvärme här.

/Désirée

johan
1

Luftvärmepump är ett komplement. Den fungerar inte som ensam värmekälla. Däremot kan den ändå sänka kostnader rejält trots att du t ex har el-element också. Gäller främst när det är minusgrader ute.

Du måste ha ett jordat uttag, annars kommer inte installatören koppla in den.

Det svåraste tycker jag är att få luften att sprida sig till olika rum. Det blir lätt för varmt i rummet den är installerad i och väl kallt i andra.

En duktig installatör kan säkert hjälpa till att se hur och var den bäst ska placeras.

Mvh // Johan

Niklas
0

#1: Han verkade inte särskilt insatt i just det.

#2: Hur värmer bergvärmepumpen huset? Är det vatten-radiatorer?

#3: Tack för informationen! Jag har läst det där om att luftvärmepump inte ensam kan värma ett hus, men jag förstår inte riktigt vad det betyder.

Har du löst det där med att sprida luften mellan rum?

DesK
0

Niklas, ja vi har vattenradiatorer.

/Désirée

Niklas
1

Då förstår jag. 🙂

johan
0

#4: Eftersom vi inte varit där när det varit riktigt kallt så vet jag inte om/hur vi löst det. När det varit ett par plusgrader tycker jag enbart värmepump fungerat bra.

Men jag tror den rekommenderade lösning är att man kanske har sina element på 10-15 grader och att värmepumpen kan cirkulera och värma upp den luften ytterligare. Så det blir en stor besparing ändå.

Mvh // Johan

Niklas
1

#7: Så på ett våningsplan med dålig uppvärmning, men en temperatur runt 15° kan det funka ändå?

MagArne
2

Jag bor i ett hus med eternitplattor. Där ville inte alla installatörer göra jobbet vilket slutade i att jag installerade mina två små luft-luft själv men en kylfirma gjorde själva rörkopplingen och fyllning av köldmedium.
Jag har en pump till varsitt våningsplan. Sedan en liten kökspanna utan ackumulatortank till vattenradiatorerna. Ingen eld = kalla element :-(

Mina två utomhusdelar monterade jag på rejäla benställningar i stål på en liten betongplatta som jag gjöt. Hänga utedelarna på eternitfasaden ville jag inte och dessutom kan vägghängda utedelar ge vibrationer/ljud in i huset.
Gjut en platta om du orkar ;-)

Olika värmepumpar strömmatas på olika ställen. Mina Mitsubishi strömmatas med varsin 10A säkring i elcentralen till utedelarna och därifrån vidare till innedelarna. En del strömmatas till innedelen först.
Självklart var ju min elcentral på framsidan men luftvärmepumparna på baksidan. Så jag drog elen från entreplan rakt upp på vinden och där över till baksidan och ner till entreplan och ut i grunden bakom utedelarna.

Mitt hus är från ca 1890 med många små rum och därmed dålig planlösning för luft-luft värmepump. I grabbens sovrum har jag gjort ett ventilationshål/rör i väggen ca 12cm diameter och en tystgående datorfläkt som blåser in uppvärmd eller kyld luft från hallen utanför. När jag kör kyla på sommaren hänger jag för ett draperi i hallen så inte all kalluft blåser rakt ut i trapphuset utan stannar kvar i hallen där den behövs som mest nära sovrummen.

En tanke är att sätta takventiler och flytta luft via rör på vinden till stängda rum?
Där fläktmotorn är på vinden och då troligtvis tystare en lösning?

Värt att tänka på är att det bildas kondensvatten vid utedelarna som vintertid fryser till is. Man behöver titta till det så det inte blir en stor ishög under eller att vattnet rinner mot husfasaden. Jag har en brant lutande hängränna under ut mot gräsmattan men som ibland måste rensas från is. Någon extra värmeslinga i utedelarna har jag inte.

johan
1

#8: Ja, det är min uppfattning. Jag tror det är när ute-temperaturen går ner eller under nollan som det blir jobbigt för en ensam värmepump.

Min föräldrar har en värmepump i källaren, men den sitter precis framför en trapp så det fungerar faktiskt oväntat bra även på övervåningen.

Mvh // Johan