Smart hem iFokus

Smart hem

Etiketter: automatiseringproblemlösninghome-assistantnybörjarfrågorströmbrytare
Läst 71 ggr
Niklas
0

Kan Home Assistant styra smarta uttag med Wi-Fi?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon här som har provat att koppla smarta uttag med Wi-Fi (alltså inte Zigbee eller något annat) till Home Assistant och styra dem därifrån?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

Ja, men kolla att du hittar en integration.

Home Assistant-användare brukar älska pluggar från Shelly. Dom använder Wifi.

Mvh // Johan

Niklas
0

Shelly verkar förfärligt dyra. Omkring 250 kronor styck. Det är vad man får betala för Zigbee-uttag.

» Shelly Plug S - Hitta bästa pris på Prisjakt

Jämför priser på Shelly Plug S. Hitta deals från 14 butiker och läs omdömen på Prisjakt.
johan
0

Ja, runt 250 kr känns normalt för smarta uttag.

Jag skulle gärna hitta billigare uttag, men då saknas ofta energimätning. Och att jag skulle bli nervös över att priset också speglar kvalitet och i förlängningen brandrisk. Men det är inget jag har belägg för.

Ikeas smarta uttag kostar 149 kr. Men dom är stora och klumpiga. Å andra sidan är dom smala i ena änden, så det ser ut som att det inte behöver blockera det andra uttaget, vilket är fallet med dom flesta andra smarta uttag.

Ikeas uttag klarar också hög effekt (3800 W), jämfört med dom flesta andra som oftast är 2200 W. Synd att dom inte har energimätning.

Mvh // Johan

TRÅDFRI Trådlöst uttag. Nu är det riktigt enkelt för alla att använda smarta produkter. Uttaget gör att du kan koppla ihop valfri lampa, kaffebryggare eller annan hushållsmaskin med uttaget och styra den på avstånd.
  • Redigerat 2022-09-19 08:36 av johan
Niklas
0

Nedis har jag sett för så ”lite” som 129 kronor och de känns välgjorda att hålla i. De kan mäta elförbrukning också. En annan sak som i vissa situationer kan vara bra, är att räckvidden hos Wi-Fi är längre än hos Zigbee. Är inte räckvidden hos Zigbee tillräcklig spelar det ingen roll hur mycket de kan mäta. 😉

Vi har ett av Ikeas Trådfri-uttag. Det gör vad det utlovar. Designen är ganska tråkig och plasten känns billig jämfört med de flesta andra smartprodukter.

Det finns en Ikea-serie som heter Åskväder. Det är ett modul-uppbyggt system för förlängningssladdar och grenuttag. Där finns även en strömbrytare med Zigbee-styrning. Jag tycker de verkar bra men har bara använt det en kortare tid.

» ÅSKVÄDER Startkit, set om 4 - IKEA

ÅSKVÄDER Startkit, set om 4 Nu kan du enkelt placera dina strömkällor där du vill och njuta av friheten i en smart miljö. Med serien ÅSKVÄDER skapar du din egen stilrena, flexibla strömlösning och slipper alla sladdhärvor. Den vackra designen gör att den passar in med din övriga inredning.
johan
0

Funkar Nedis utan deras molntjänst?

Mvh // Johan

johan
0

Åskväder är smart. Minns att dom blev återkallade och inte fick säljas till en början, men att det med tiden ordnade sig.

Mvh // Johan

Niklas
0

#5: Jag har inte hittat något definitivt svar på Nedis och huruvida de klarar sig utan gateway. Ska rota lite mer i det.

Niklas
0

#5: Jag tolkar det här som att den går att använda utan deras moln:

”Can be used as a stand-alone product or can connect easily with other Nedis® SmartLife products”

» SmartLife Smart Plug | Wi-Fi | Power meter | 2500 W | Plug with earth contact / Type F (CEE 7/7) | -10 - 40 °C | Android™ / IOS | White

• Redigerat 2022-09-21 12:26 av Niklas
johan
0

Du får väl köpa en och testa. Funkar det bra är ju priset väldigt trevligt.

Mvh // Johan

Andess
0

@Nklas - fick du till ett inköp och test?
Är klart nyfiken på den produkten.

Mvh,
/A.

Niklas
1

Min dotter köpte en men har inte testat på riktigt än. Hon konstaterade dock att den fungerar utan moln

Tom
1

Ewelinks pluggar ska fungera med Home Assistant. Ewelink är inte märket på pluggarna utan bara systemet. Det finns olika märken som tex den här.

Annars kan man ju hitta olika varianter på Amazon.se med energimätning här. Köper man fyra stycken blir det en dryg hundring styck inklusive frakt om man har Amazon Prime.

• Redigerat 2022-12-02 17:45 av Tom
Niklas
0

Tack!