Smart hem iFokus

Smart hem

Etiketter: tips-förslaghome-assistantrekommendationerzigbeeraspberry-pi
Läst 31 ggr
Niklas
1

Om du inte kan installera ConBee ZigBee-kontroll i Home Assistant

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tillbringade flera dagar med att försöka installera ConBee i Home Assistant för att kunna styra prylar som använder Zigbee för att kommunicera. Inget jag provade fungerade. Till slut hittade jag ett tips om att uppgradera firmware i ConBee. Efter det fungerade det som det skulle.

Innan du lägger ner massor av tid på andra saker, se till att firmware i ConBee är uppdaterad. Processen är lite meckig om du inte är van att jobba i terminal-läge.

» Update deCONZ manually | dresden-elektronik/deconz-rest-plugin Wiki

Undvik också att sätta ConBee 2 i ett USB3-uttag. Det kan fungera i framtiden men verkar vara instabilt i dagsläget. Åtminstone i Raspberry Pi.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

deCONZ REST-API plugin to control ZigBee devices. Contribute to dresden-elektronik/deconz-rest-plugin development by creating an account on GitHub.
  • Redigerat 2022-10-05 16:45 av Niklas
johan
0

Vad bra att du fick det att fungera! Undrar om jag också borde testa det då det fungerar så dåligt på en av mina installationer och så klockrent på en annan.

Mvh // Johan

Niklas
0

Det skadar nog inte. Det verkar som om firmware har orsakat lite olika bekymmer hos användare.

Niklas
0

#0: Jag har kompletterat med att man bör använda USB2 hellre än USB3 till ConBee 2.