Mikro-vattenkraft verkar otroligt coolt
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hade ingen aning om att man kunde ha egen vattenkraft och att det fungerade nästan för bra. Kräver givetvis rätt plats och förutsättningar, men ger energi dygnet runt i princip året om.
Fascinerande vad mycket energi det bara finns där ute som vi inte tar vara på.
Mvh // Johan
Waow! Så himla smart! 👍😊
/Désirée
Johan. Kan det bero på de regler som fanns? Det var lika illa för den lantbrukare. som utnyttjade avfallet (gödsel) till billig energi.
Får innovativa människor göra sådana saker numera?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Vet en i en liten by i Sverige som har ett vattenkraftverk hen byggt själv i ån vid huset. Hen förser sig själv och hela byn med el. Tillstånd från Länstyrelsen och det var nog inte billigt.
Här är en lite mer detaljer beskrivning av liknande system.
Jag har aldrig riktigt funderat på hur lutning skapar tryck på det här sättet. Man lär sig av att bli mer nyfiken.
Mvh // Johan
#0: Jag har uppfattningen att vi till största delen har skapat energibrist som inte finns om man ser till jorden som elhet. Genom att klämma ihop många människor på samma plats försvårar vi energiförsörjningen. Att lösa elförsörjning för enskilda hushåll eller mindre samhällen tror inte jag är så svårt egentligen.
Intressant film. De har missat en av de viktigaste delarna. I stället för säkerhetsventilen som släpper ut varmvatten ur varmvattenberedaren när det blir för hög temperatur skulle de ha en värmepump som lagrar värmen i berget. Det vore en perfekt plats för en sån lösning. 🙂
#4: Egentligen är det fallhöjden som skapar trycket, men när man ser vattenledningen som lutar lite svagt känns det som om trycket inte borde bli så stort. 🙂
#6: Han pratar väl om det? Antingen behöver med hög fall höjd, eller lång sträcka med lägre höjd?
Här är en annan variant som använder sig av en sifon för att få bra sug och därmed fart på vattnet.
Mvh // Johan
Ytterligare en variant om vad som fungerar eller inte..
Mvh // Johan