Spåra elförbrukning i realtid
Att kunna mäta sin förbrukning i realtid tycker jag har varit otroligt lärorikt för att förstå vad i mitt hem som förbrukar mest el och vad som är värt att begränsa.
Det finns lite olika sätt att göra detta.
Modern elmätare
Om du har en modern elmätare kan den ha en HAN-port / P1-port. Tillsammans med t ex en Tibber Pulse skickar den data i realtid för varje fas. Installationen är mycket enkel och kan göras själv. Tänk på att kontrollera om din elmätare har HAN eller P1. Vanligast i Sverige är P1.
Äldre elmätare
Om din elmätare inte har HAN-port ännu, kan man mäta förbrukningen genom att sätta en klämma på varje fas. Installationen är enkel, men måste utföras av behörig elektriker. Exempel på produkt är Tibber Watty, men den har blivit svår att få tag på.
Mäta ljuspuls
Om din elmätare har en ljusdiod som pulserar när du förbrukar el kan man mäta den. Ngenic Track är en sådan produkt. Installationen verkar mycket enkel och kan göras själv.
Mvh // Johan
Jag lånar Tibbers bild som visar skillnaden mellan HAN-port och P1-port.
P1/RJ12 är den sorts kontakt som finns bland annat i telefoner anslutna till det fasta telefonnätet.
HAN/RJ45 är likadan som kontakterna till nätverkskablar. Den är lite bredare än P1/RJ12. Titta baktill på en stationär dator eller på en bärbar.