Annons:
Etiketterautomatiseringhome-assistantmqtt
Läst 32 ggr
johan
2022-09-21 17:12

MQTT

När det kommer till att låta olika system i ett smart hus kommunicera med varandra, så är tekniken MQTT väldigt bra.

Kortfattat är MQTT ett sätt att skicka meddelanden och kommandon till en "broker". Brokern är en form av växeltelefonist som tar emot meddelanden och sänder dom vidare till alla som sagt att dom är intresserade.

Meddelanden består av ett ämne och data.

Två tjänster behöver inte alls känna till varandra. Det räcker med att dom känner till MQTT Brokern. Den ena tjänsten publicerar meddelanden och den andra (eller flera andra) lyssnar efter meddelandet.

MQTT kan fungera i det lokala nätverket, men även över internet och har stöd för säkra protokoll.

Meddelanden skickas och tas emot i realtid och är därför perfekt för Internet of things.

Några exempel på användning:

  • Mina smarta pluggar som mäter energi är kopplade till Homey. Jag vill ha in denna data i Home Assistant. Till Homey finns det appar för att publicera förändringar via MQTT. I Home Assistant är det enkelt att skapa sensorer som lyssnar på ett MQTT-ämne.
  • Jag använder en tjänst som samlar in data om min elbil. Jag vill hellre se denna data i Home Assistant. Tjänsten känner inte till något om Home Assistant, men publicerar informationen via MQTT som jag kan lyssna på i Home Assistant.
  • Det hade också kunna användas för att skicka meddelanden från Home Assistant till tjänsten för att t ex styra laddningen eller varför inte tuta.
  • *

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

  • Redigerat 2022-09-23 12:16 av johan
Annons:
Niklas
2022-09-23 17:07
#1

Det var intressant. Tack för beskrivningen! Det låter som om det kan vara bra att ha en MQTT-integration installerad i Home Assistant.

Känner du till några fler tjänster som använder MQTT och som mannen på gatan kan känna till?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2022-09-23 17:18
#2

Förkortningen MQTT står för Message Queue Telemetry Transport.

Här är några externa länkar som kan vara bra för den som vill veta mer om MQTT:

» MQTT - The Standard for IoT Messaging

» MQTT - Wikipedia


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

  • Redigerat 2022-09-23 17:20 av Niklas
johan
2022-09-23 17:35
#3

Jag skulle gissa att man är omringad av MQTT-trafik hela dagarna så fort man går in i en butik eller offentlig byggnad som har mycket IOT-enheter som skickar data om temperatur, öppna dörrar, besökare, etc.

Väldigt vanligt protokoll.

Lite som HTTP, för IoT.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2022-09-28 12:06
#4

#3: Okej. Tack för svaret! Det finns med andra ord antagligen mycket intressant att läsa i MQTT-strömmar. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: