Varför är frånluftsvärmepumpar så dyra?
En luftvärmepump använder utomhusluft som komprimeras för att generera varmluft och skicka in i huset. Beroende på utomhusluftens temperatur kan man få ut olika varm luft. Ju varmare utomhusluft, desto varmare kan man få inomhusluften.
En frånluftsvärmepump gör samma sak fast, i stället för utomhusluft, tar den utgående luft från husets ventilation och gör varmluft av. Den utgående luften som kommer inifrån är vintertid varmare än utomhusluft. Därför kan en frånluftsvärmepump avge varmare luft än en vanlig luftvärmepump.
Skillnaden mellan en uteluftvärmepump och en frånluftsvärmepump är alltså varifrån den hämtar luften. Inne eller ute.
En vanlig luftvärmepump kostar från kanske 15.000 kronor och uppåt, beroende på effekt, verkningsgrad, finesser och liknande. En frånluftsvärmepump kostar ofta omkring 100.000 kronor eller mer.
Vad är det med en frånluftsvärmepump som gör att de är så mycket dyrare än vanliga luftvärmepumpar?
Har jag missuppfattat något?
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
- Redigerat 2022-09-23, 13:15 av Niklas
Är inte frånluftsvärmepumpen ofta kopplat till varmvattenberedare och husets vattenburna värme?
Jag undrar om det verkligen går att jämföra dom olika produkterna på det sättet.
Om du ska jämföra, behöver du nog jämföra varmvattenberedare + luftluftvärmepump med frånluftsvärmepump med inbyggd varmvattenberedare.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#1: Så det finns frånluftsvärmepumpar som bara gör det en vanlig luftvärmepump gör fast med luft inifrån? Det borde kosta en bråkdel så mycket i så fall.
#2: Nej, jag tror inte det finns. Jag tror alltid dom är kombinerade med varmvattenberedare och vattenburen värme. Jag kan absolut ha fel, men så har jag uppfattat skillnaden.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
Det tycker jag är konstigt. På beskrivningen av luftvärmepumpar står det ofta att de är gjorda för att komplettera annan huvudvärmekälla. Om de använde utgående luft inifrån hade det nog inte behövt vara så.
Vi är ute efter en luftvärmepump till huset. Fast det känns som om det optimala vore att använda luften inifrån i stället, vilket i stort sett handlar om att flytta insuget. Verkningsgraden borde bli enorm och ökningen i inköpskostnad minimal.